Fördelar med att Salta vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonisg
    • April 2005
    • 172

    Fördelar med att Salta vattnet?

    Tjenare alla glada... Har införskaffat lite ciklider för några dagar sedan. två Nyckelhåls och två Blåa. Nu tycker jag om dem så fruktansvärt mycket att jag funderar på om jag skulle ta mitt tomma 50 liters akvarium och starta guppyodling för att ha som foder. Har hittat en butik som säljer 3 honor och 2 hanar för 90 Kr, tycker priset är rätt bra.

    Problemet är att den butiken har salt i sina akvarier. Någon som vet vad man tjänar på det? Köpte fisk där förut och då dog bra många redan första dagarna... Har en känsla av att det var deras saltade vatten som var boven.
    -:KUNGEN:-

    Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

    Zooline 50 L, Tomt....

    Zooline 100 L, Blandade små ciklider.
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Salt är förebyggande mot sjukdommar, nitrit m.m. Ciklider vill oftast ha det lite saltare än vanliga sällskapsfiskar. Det finns mång delade meningar hurvida man ska salta eller inte. Jag saltar och har aldrig haft några sjuka/döda på flera månader.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #3
      salt förbygger inte nitrit men det stärker fiskens hudslem så att den bättre står emot påverkan av nitriten. jag tycker det är bättre att spara med salt till ev. sjukdom eller höga nitritvärden!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av C.Ciklid
        Salt är förebyggande mot sjukdommar, nitrit m.m. Ciklider vill oftast ha det lite saltare än vanliga sällskapsfiskar. Det finns mång delade meningar hurvida man ska salta eller inte. Jag saltar och har aldrig haft några sjuka/döda på flera månader.
        Det finns en del ciklider som kommer från väldigt saltfattiga vatten. Svartvattensciklder t ex, samt en del andra sydamerikanska ciklider.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Avgör själv. http://www.kramforskoi.com/salt.htm
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...