Flytta akvarievatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidvännen
    • January 2006
    • 87

    Flytta akvarievatten

    Jag skall flytta ett 240l malawiakvarie och jag undrar hur jag skall göra med vattnet. Tänkte spara så mycket som möjligt av det som är i karet idag i 25l dunkar, i alla fall 100- 125 liter. Till saken hör att akvariet måste rengöras och det måste läggas golv i rummet det ska stå i. Hur länge kan vattnet stå i dunkar innan det blir dåligt????? Ska ju rengöra, lägga golv samt rengöra karet. Fiskarna får bo tillfälligt i ett 102 liters.

    Finns kanske svar här på forumet men jag har inte hittat något. ...............
    Tacksam för svar då det ju inte känns särskilt vettigt att spara vatten om det blir dåligt............... Ps Tänkte även ta sten som finns i en gärdsgård utanför huset att inreda med. Räcker det att skrubba dessa eller ska man även koka dem för säkerhets skull????????
    ciklidvännen
  • ciklidvännen
    • January 2006
    • 87

    #2
    Ursprungligen postat av ciklidvännen
    Jag skall flytta ett 240l malawiakvarie och jag undrar hur jag skall göra med vattnet. Tänkte spara så mycket som möjligt av det som är i karet idag i 25l dunkar, i alla fall 100- 125 liter. Till saken hör att akvariet måste rengöras och det måste läggas golv i rummet det ska stå i. Hur länge kan vattnet stå i dunkar innan det blir dåligt????? Ska ju rengöra, lägga golv samt rengöra karet. Fiskarna får bo tillfälligt i ett 102 liters.

    Finns kanske svar här på forumet men jag har inte hittat något. ...............
    Tacksam för svar då det ju inte känns särskilt vettigt att spara vatten om det blir dåligt............... Ps Tänkte även ta sten som finns i en gärdsgård utanför huset att inreda med. Räcker det att skrubba dessa eller ska man även koka dem för säkerhets skull????????
    Hallå????????????
    Ibland undrar jag om mina inlägg är TRÅKIGA för jag får aldrig svar!!!!!!!!!!Undrar hur man gör sig INTRESSANT här på detta forum
    ciklidvännen

    Kommentar

    • Idanajad
      • May 2005
      • 465

      #3
      Ursprungligen postat av ciklidvännen
      Hallå????????????
      Ibland undrar jag om mina inlägg är TRÅKIGA för jag får aldrig svar!!!!!!!!!!Undrar hur man gör sig INTRESSANT här på detta forum
      Du kanske måste ge dig till tåls lite längre än trekvart en fredagskväll . Hur lång tid rör det sig om? Om det är flera dagar skulle jag tappa upp vattnet i dunkar, göra rent akvariet, hälla tillbaka vattnet och låta filtret gå däri. Om du tänker använda det inkörda filtret i ditt mindre akvarium kanske du har något extrafilter att stoppa i. Sedan när golvet är lagt får du tappa ur vattnet, ställa akvariet på plats och tippa i det igen. Det blir förstås lite meckigt, men inte jättebesvärligt (om man jämför med att tömma ett akvarium på invånare och inredning till exempel ). Om det är så att du har ett antal extrafilter eller cirkulationspumpar och dessa går ner i dunkarna kan du ju peta ner en i varje dunk istället.
      Peccator est aquarifex

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        häller du vattnet på dunkar blir det nog dåligt rätt fort.
        om du har det på dunkar med syresten så det inte är "stillastående" bör det klara sej rätt länge men samtidigt så går det rätt fort att "mogna vatten" i ett akvarie.
        fyll upp det och ha i vattenberedningsmedel och cirkulation så är det färdigt dagen efter.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • ciklidvännen
          • January 2006
          • 87

          #5
          Ursprungligen postat av Raven
          häller du vattnet på dunkar blir det nog dåligt rätt fort.
          om du har det på dunkar med syresten så det inte är "stillastående" bör det klara sej rätt länge men samtidigt så går det rätt fort att "mogna vatten" i ett akvarie.
          fyll upp det och ha i vattenberedningsmedel och cirkulation så är det färdigt dagen efter.
          A Du har nog rätt i det Raven.............Ber om ursäkt för min otålighet i går kväll och sen la datorn av så jag såg inte Era tips förrän nu i kväll. Tack för hjälpen. Nu skall jag börja ta upp all sten och grus. Skönt att veta vad man skall göra en lördagskväll
          ciklidvännen

          Kommentar

          • Tenkare
            • May 2005
            • 2519

            #6
            Ursprungligen postat av ciklidvännen
            A Du har nog rätt i det Raven.............Ber om ursäkt för min otålighet i går kväll och sen la datorn av så jag såg inte Era tips förrän nu i kväll. Tack för hjälpen. Nu skall jag börja ta upp all sten och grus. Skönt att veta vad man skall göra en lördagskväll

            Tycker det är skönt att kunna göra sådana saker om helgerna.

            Alldeles för jobbigt på vardagar nän man ska få jobb och familj att gå ihop.
            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


            Min zon Min Tenkare

            Kommentar

            Arbetssätt...