Fiskarna är tåliga ändå...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #46
    Nä inte ironisk. Okunnig. Jag visste inte att malar är känsliga för tungmetaller. Tog för givet att ancistrus som alla klarar av att odla är supertålig.

    Om fiskarna klarar av det och får friska yngel som klarar av det och själva kan få yngel tycker jag att det är acceptabelt även om en analys skulle visa på högahalter av något giftigt ämne.

    Kommentar

    • Redbullen
      • April 2005
      • 1129

      #47
      Jag lyckades fylla på med för kallt vatten en gång.
      Min kran hemma är lite dum, man får vrida på en stund innan man justerar blandingen på varm och kallvatten för att det ska blir bra.
      gör man inte det så tar kallvattnet över helt.
      Just den gången gillade inte mina fiskar en så stor temperatursskillnadsresa

      Ingen dog men dom blev lite sega och stela och höll på att stryka med, flickvänen skrek på mej att en neontetra såg lite skum ut
      När jag tittade efter såg att fiskar lite väl stela ut....så det blev en livräddning utan dess like.

      Jag tror det är många som lyckats med "för-kallt-vattenbyte" någon gång

      Mvh Peter

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #48
        Ursprungligen postat av Krax
        Jag häller ljummet vatten i mina kar och det har funkat hittills. Fast guppy, ancistrus och pansarmalar är väl inte kända för att vara speciellt petiga med vattenkvaliteten
        Vad det gäller pansarmalar så varierar det mycket från art till art.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • plorozen
          • January 2004
          • 531

          #49
          krax: nja, det gällde inte nödvändigtvis metaller, utan det mesta i akvarieväg.

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #50
            Om man har mer än ett akvarium när ett "råkar" bli så kallt så att fiskarna singlar döda ner till bottnen kan man håva dem rakt ner i det varma. De kvicknar till på direkten och verkar inte ta någon större skada. 17ºC i vattnet efter vattenbyte brukar jag ha som extremgräns och helst går jag inte ner mer än 5-6ºC.

            Om du har 25ºC i vattnet och 10ºC i kranen har du 15ºC skillnad. Byter du 33% så sjukner temperaturen 33% av 15ºC, dvs 5ºC. Så det är lätt att räkna ut vad temperaturen blir. Ett tips är att rita en markering i L och % på utsidan av akvariet, då är det lätt att veta hur mycket man byter. Glöm inte att ta hänsyn till grusen och räkna på innemåtten.

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #51
              Ursprungligen postat av greken
              Det beror mycket på hur vattencirkulationen är. 4 gradigt vatten är det tyngsta och sjunker således till botten. Om vattnet inte cirkulerar pga vind eller något annat bildas ett "lock" mellan det varma ytvattnet och det kalla bottenvattnet och de blandas inte. Vid botten är det alltså kallt.
              Är dock osäker om 30 m är tillräckligt djupt i tropikerna...
              Det stämmer inte helt för sjöar i tropikerna. Vatten kan inte dela sig i varmt och kallt av sig själv, ett vatten kan inte kallna och därefter sjunka, det måste vara kallt från början.

              I haven är det annorlunda, där kan vattnet rinna dit från ett kallare hav.

              I vår temperaturzon bildas kallvatten på vintern som då sjunker ner och får svårt att värmas upp eftersom det blir just en sådan temperaturskiktning som du beskriver. Därför är alltid vårt bottenvatten +4ºC.

              Oavsett blir bottenvattnet aldrig kallare än de kallaste vintertemperaturna, i tropikerna är det kanske +20ºC.

              Temperaturen i marken i sig beror på klimatet på en plats. Ett antal meter ner i marken är temperaturen ungefär samma som medeltemperaturen i luften under ett år. Denna temperatur ökar sedan långsamt med extremt stora djup i marken.

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #52
                Ett tillägg bara: Varmvatten är väldigt sällan något problem eftersom om det löses ut så stora mängder koppar så att det blir ett problem så kommer rören och varmvattenberedaren att frätas sönder och börja läcka. Man förebygger problemet t.ex. med att höja pH värdet eller använda emaljerade varmvattenberedare.

                Kommentar

                • plorozen
                  • January 2004
                  • 531

                  #53
                  dgglof: nja, det är ju inte bara vattnet som är "varmt" i ett akvarium, rötter, stenar och dyl hjälper ju till att hålla uppe temperaturen.

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #54
                    Ursprungligen postat av plorozen
                    dgglof: nja, det är ju inte bara vattnet som är "varmt" i ett akvarium, rötter, stenar och dyl hjälper ju till att hålla uppe temperaturen.
                    hhmm aldrig hört talas om värmerot förut.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

                      #55
                      Nej, man behöver inte hänsyn till rötter, stenar, glas och annat, vattnet är helt dominerande.

                      Kommentar

                      • plorozen
                        • January 2004
                        • 531

                        #56
                        raven: inte? då har du ju missat det allra senaste.

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #57
                          iofs en fakerot skulle ju va ett sätt att gömma doppvärmaren på.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Glajdarn
                            • November 2004
                            • 270

                            #58
                            Min största fundering kringl att fylla på med enbart kallvatten är det borde kunna bli en "vägg" av kallt vatten, vilken har svårt att blandas med resterande varmt vatten innan pumparna sätts igång.

                            Eller är jag helt galet ute?
                            "This is a lighthouse. Your call."

                            Kommentar

                            • plorozen
                              • January 2004
                              • 531

                              #59
                              glajdarn: jag har slangen just bredvid insuget till ytterfiltret. som är igång, då blir det ganska bra blandat,

                              Kommentar

                              Arbetssätt...