Stabilitet med Amtra ekbark?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Stabilitet med Amtra ekbark?

    Jag använder ekextrakt för att sänka ph- värdet i mitt akvarium. Detta fungerar relativt bra, men det finns en sak som irriterar mig något.

    Extraktet sänker pht effektivt till en början (sänker det vatten jag tillsätter från ph 8,4 till ca 7,0. Dock stiger ph- värdet successivt dagarna efteråt och hamnar efter ca två dagar (tror jag) på ca 7,5- 7,6. Vad detta beror på vet jag inte, men det skapar vissa problem eftersom jag egentligen vill ligga lägre men inte vill skapa en massa svängningar i ph genom att dutta i lite extrakt titt som tätt. Så min fråga är:

    Vet någon hur man kan skapa ett stabilt relativt lågt ph med ekbark utan att ge fiskarna en instabil miljö? Hur gör ni som använder Amtra Oak?
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    justerar du ph på vattnet direkt ur kran eller på vatten som fått lufta ur sej ?

    kan ta mitt vattentill exempel, håller ph 7.7-8.8 ur kran men 20 minuter i ett glas så ligger de på 7.4
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Björken
      • November 2005
      • 1174

      #3
      Ursprungligen postat av Raven
      justerar du ph på vattnet direkt ur kran eller på vatten som fått lufta ur sej ?

      kan ta mitt vattentill exempel, håller ph 7.7-8.8 ur kran men 20 minuter i ett glas så ligger de på 7.4
      Jag justerar direkt från kranen. Snart kommer jag dessutom att ha ett så stort akvarium att jag måste hälla vattnet via slang direkt ur kranen ner i akvariet, och då är det ju omöjligt att låta det stå ett tag först.

      Har du något tips?

      Kommentar

      Arbetssätt...