Hur ofta vatten byte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jokis
    • March 2006
    • 17

    Hur ofta vatten byte?

    Hej

    Jag vet att det har varit uppe förr om vatten byte. Men jag har lite små funderingar ändå, som jag gärna skulle veta.

    Jag har ett kar på 69l som jag brukar byta 1/3 del vatten en gång i veckan och då har jag även gjort rent filtret då. Har en pump som sitter i karet.Har tyckte mig märka att fiskarna inte verkar må så bra av ett sånt byte. Sedan läste jag att man inte ska göra rent filtret så ofta, tack vara bakteriefloran.
    Är det dump att trycka ner "dammsugare" i gruset och suga istället för att bara köra över botten?

    Men kan jag göra rent och byta 1/3 del vatten i veckan, utan att göra rent filtret, är det bättre? Eller byter jag vatten för ofta?

    En till fråga... jag ska sätta igång ett kar på 105l, kan jag ta en del eller allt vatten från mitt 69l? (ev. stänger jag mitt kar på 69l.). Såg på någon tråd att man kan klämma ur filtret i dett nya karet. Är det något jag kan göra eller ska jag sätta igång karet och låta det vara med den nya pumpen?

    Och en fråga till.. vad rek. ni för pump, en som sitter i eller utanför. Det jag har nu är en som sitter i, med en sådan med en "svamp" och sprutar ut vatten upptill. Något jag saknar på den jag har till mitt kar på 69l är att man inte kan ändra trycket på den. Ska man ha strålen över, mitten eller undervatten ytan? Jag har min mitt i mellan.
    På mitt zoo är i "byn" sa zoo gubben att det har ingen betydels. Och att man ska ha den under vatten ytan. Men eftersom jag inte litar på honom.. så frågar jag er

    Tack på förhand!!
  • Alex.Fia
    • March 2006
    • 68

    #2
    driver ett 375 & på det så gör jag 10-15% byte var vecka & ca 40% en gång i månaden max & då dammsuger jag EN spann på botten.. filtret rengörs vid behovnär flödet står lågt.. anser att man inte ska rota allt för djörvt med floran i karet sålänge fiskarna trivs & mår bra så finns det ingen anledning för det..
    gällande pumpar så använder jag uteslutande invändiga pumpar... lättare med rengöring tycker jag..
    45L Sällskaps

    375L Malawi

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Jokis
      Är det dump att trycka ner "dammsugare" i gruset och suga istället för att bara köra över botten?
      Sug bara över botten.

      Ursprungligen postat av Jokis
      Men kan jag göra rent och byta 1/3 del vatten i veckan, utan att göra rent filtret, är det bättre? Eller byter jag vatten för ofta?
      Hur mycket vatten man ska byta beror på en del olika faktorer. Hur många fiskar som bor i akvariet och vilka arter, hur mycket man matar, hur mycket växter man har, vad man har för filter.

      Ursprungligen postat av Jokis
      En till fråga... jag ska sätta igång ett kar på 105l, kan jag ta en del eller allt vatten från mitt 69l? (ev. stänger jag mitt kar på 69l.). Såg på någon tråd att man kan klämma ur filtret i dett nya karet. Är det något jag kan göra eller ska jag sätta igång karet och låta det vara med den nya pumpen?
      Du kan antingen köra in det nya filtret i det gamla akvariet genom att köra med båda filtren samtidigt i en månad, eller om du bara ska byta akvarium kan du ta filtret från det gamla akvariet och låta det gå i en månad i det nya akvariet paralellt med det nya filtret

      Ursprungligen postat av Jokis
      Och en fråga till.. vad rek. ni för pump, en som sitter i eller utanför. Det jag har nu är en som sitter i, med en sådan med en "svamp" och sprutar ut vatten upptill. Något jag saknar på den jag har till mitt kar på 69l är att man inte kan ändra trycket på den. Ska man ha strålen över, mitten eller undervatten ytan? Jag har min mitt i mellan.
      På mitt zoo är i "byn" sa zoo gubben att det har ingen betydels. Och att man ska ha den under vatten ytan. Men eftersom jag inte litar på honom.. så frågar jag er
      Det har visst betydelse. Visserligen inte för själva filtreringen, men däremot för hur mycket vattnet syresätts. Jag har mitt strilrör strax under vattenytan och vänd snett uppåt för att få rörelse på vattenytan.

      Jag tycker att ytterfilter har fler fördelar än innerfilter. Betydligt större filtervolym vilket innebär att de inte behöver rengöras alls lika ofta, tar ingen plats i akvaiet, lättare att göra rent utan att man behöver hålla på och rota i akvariet. Och så brukar de vara tystare. Den enda nackdelen jag kan tänka på är i fall man får strömavbrott som varar längre än nån timme. Då kan bakterierna i filtret dö av syrebrist och förgifta vattnet.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Bra fråga men det finns nog inget bra generellt svar...

        Diskusbaljor med växter : Jag har flera ggr försökt att få diskusfreaks att svara på just varför det sägs dom platta grisarna behöva så många vattenbyten men har aldrig fått några bra svar. Här hugger ju växterna NO3,NO2/NH4 samt fosfat.

        Diskusbaljor utan växter : Ja då finns nog inga alternativ till många vattenbyten. Men massor av mat och inga växter blir det massor av nitrat.

        Växtbaljor : I dessa är det ganska så smart att byta hälften varje vecka för att vara bombis på att hålla näringsvärdena på bra nivåer. Men med schyssta nivåer av co2 så går det faktiskt att fuska en hel del.

        Malawi : Ingen erfarenhet av men jag misstänker att samma som som i diskbaljor utan växter gäller...
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av oveb
          Diskusbaljor utan växter : Ja då finns nog inga alternativ till många vattenbyten. Men massor av mat och inga växter blir det massor av nitrat.
          snubbla över en sida för ett tag se att diskus som går i vatten med 100ppm nitrat är mer benägna att få HIH speciellt om dom lider av näring/mineral brist.

          själv är jag lite anti mot vattenbyten itid och otid.
          har märkt själv att mitt kar funkar bättre med få små vattenbyten än ofta och stora, bla får ja problem med alger om vattenbyts för ofta.
          har ju dock växter, gott om växter som suger i sej dom avfallsprodukter fiskarna skapar.
          finns dock vissa problem med få små vattenbyten och mitt problem är att ph sakta sjunker, ligger på 6.6 nu.

          när det gäller slamsugning ska man inte ner i sanden och bråka för då stör man bakterierna där utan det är bättre att bara suga upp det allra längst upp.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            när det gäller slamsugning ska man inte ner i sanden och bråka för då stör man bakterierna där utan det är bättre att bara suga upp det allra längst upp.
            Det tycker jag är beroende på bottenmaterial, antal fiskar, vilka fiskar, akvarie storlek, växter, mängden föroreningar osv.
            En sk*tig botten kan vara en grogrund för sjukdomsframkallande bakterier och parasiter.
            Alla fasta föroreningar blir ammonium.
            Om man är rädd att slamsugning tar bort nitrosomonas, nitrobacter är risken liten då de är 0.6-4.0 mikroner långa och avger en klibbig massa som gör att de fäster sig på allt i ett akvarium.
            Döremot finns andra organismer som slamsugning stör tex svampar mf.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...