Höjs PH när man höjer KH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B-Lunn
    • January 2003
    • 182

    Höjs PH när man höjer KH?

    Mitt vatten har PH 8 och KH 1,8. Jag kan tänka mej att ha kvar PH på den nivån men jag vill helst inte höja det. KH däremot vill jag höja en aning och tänkte köra med antingen krossade ägg- elelr snäck-skal. Kommer mitt PH då automatiskt åxå att höjas? Har för mej att det ska finnas nått sånt samband mellan KH och PH.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kalk löser inte ut i vattnet vid pH över 7.6 så du höjer inte pH med kalk om du har över 8.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • imported_n/a
      • January 2002
      • 585

      #3
      Hej

      Använd bikarbonat. Kortare svar än så kan du inte få.

      Rickard Berg
      *************************
      http://http://www.killis.tk
      /Rickard
      don Quijote och KA.
      http://www.killifish.tk

      Kommentar

      • B-Lunn
        • January 2003
        • 182

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Kalk löser inte ut i vattnet vid pH över 7.6 så du höjer inte pH med kalk om du har över 8 <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        De va ju bra. Detta innebär att jag fortfarande höjer KH va?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          "Detta innebär att jag fortfarande höjer KH va?"
          För trött för att tänka just nu, men det innebär i alla fall att du inte riskerar att pH rasar i alla fall vilket väl är det viktiga.
          Sedan om du har fisk som vill ha ett pH på strax över 8 så är ju självklart bikarbonat att föredra som Rickard skriver.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Pompe
            • February 2003
            • 16

            #6
            Hej!

            Jag behöver också höja KH då det är lika med noll (södermalmsvatten). Hårdheten är 6, och pH 7.5 (just nu i alla fall). Problemet är att jag vill inte dra upp pH mot 8 då 7.5 nog är en maxgräns för de fiskar jag har. Idealt vore det också om hårdheten inte ändrades, bara buffringsförmågan. Hur ska jag göra?
            mvh,
            Pompe

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Man kan inte höja kh utan att höja ph också. Det enda(?) sättet att sänka ph utan att kh påverkas är genom co2 tillsats. Så mitt råd är: höj kh med bikarbonat och sänk ph med co2 (hjälp mig RBee).
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Trollet
                • January 2003
                • 32

                #8
                Hej Akvarister
                Jag har liknande vatten värden som Pompe och skulle också bli glad om
                någon kunde skriva hur man höjer KH värdet på bästa sätt .



                jag är helt ovetande ...
                jag är helt ovetande ...

                Kommentar

                • Smike
                  • October 2002
                  • 238

                  #9
                  "...hur man höjer KH värdet på bästa sätt"

                  Bästa sätt = Bikarbonat (finns i kryddhyllan i vilken mataffär som helst). I längden blir det dock billigare att köpa i större mängder via nån bagare eller så. Det höjer förvisso PH också, men inte högre än till 8,5. Någon har nämnt någon ungefärlig dos per liter för att höja KH 1grad, men jag minns den inte. Själv körde jag ner 50gram i ett 240 liters kar där värdena låg på PH 8,3 och KH 5 (kranvattnet ligger på PH 8 och KH på ca 3). Efter att ha tillsatt bikarbonatdosen så steg KH till 14 och PH låg kvar.

                  Smike
                  Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Varför höja buffringsförmågan om hårdheten är 6 (då borde ju KH vara 3-4) Pompe.
                    Du kan inte höja buffringsförmågan utan att höja KH.
                    Som jag sa tidigare så löser inte kalk ut vid ett pH-värde över 7.6 så det är ett bra sätt att höja buffringsförmågan (och då också KH) utan att höja pH alltför högt.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Pompe
                      • February 2003
                      • 16

                      #11
                      Kjell,

                      som sagt så är KH=0 enligt senaste mätningen, samtidigt som dH=6 (hårdheten=dH=GH om jag förstått rätt). Jag tog endast mått på akvarievattnet (4 dagar efter vattenbyte) och har inte mätt vattnet direkt från kranen. Men jag antar att KH är nära noll där också, eller kan det bara försvinna i mitt kar?

                      Har läst att KH bör vara minst 75% av dH-värdet för att vattnet skall vara i balans och kunna användas som akvarievatten. Men jag har ju bara EN kran att ta vatten ifrån! Därför vill jag höja KH, men massa bikarbonat skulle samtidigt dra upp pH mot 8-8.3, om jag förstått rätt.

                      Du verkar föreslå kalk då det inte påverkar pH över 7.6. Jag antar dock att jag då drar upp dH rejält på samma gång, men det är nog inte lika illa. Hur ska jag då gå till väga? Tillsätta något i filtret, ha i snäckskal eller något annat?

                      mvh,
                      Pompe

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Om högt ph är önskvärt så är det bara att ha kalk i karet. Då har du ju inga problem med buffringsförmågan. Förhållandet mellan dkh och dh på 0,75 har jag hört förr, men efter R Bee sa att det inte var något att hänga upp sig på så gör jag inte det. Tror att det förhållandet var något man använde för att kolla försurning i naturen eller något (har jag rätt R Bee??). I alla fall så var det inget man behöver tänka på i akvarium.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          • January 2002
                          • 585

                          #13
                          Hej

                          Använd bikarbonat, det(pH) kommer inte med automatik att bli 8,3. Utan det sker stegvis, om du inte tillsätter väldigt mycket på en gång(sunt bondförnuft räcker långt). Dessutom kommer pH-värdet att gå ned något med tiden, antagligen mellan 7,2-7,6 efter en tid även då KH är över 3. Förhållande mellan GH och KH är inget du behöver fästa stor uppmärksammhet på(har med försurning att göra).

                          Alltså: Sätt i bikarbonat så att du kommer kring 3 eller strax över i karbonathårdhet(KH). pH kan initialt stiga men kommer med tiden att gå ned igen.

                          http://www.killis.tk
                          /Rickard
                          don Quijote och KA.
                          http://www.killifish.tk

                          Kommentar

                          • Smike
                            • October 2002
                            • 238

                            #14
                            Ja, det bör väl påpekas (ang. sunt bondförnuft). Att man inte tillsätter större mängder bikarbonat på en gång när man har fisk i, eller på annat sätt förändrar etablerade betingelser drastiskt. Beroende på utgångsläge och tilltänkta effekt.

                            Smike
                            Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Se alltid till att kontrollera vad som händer med vattnet genom att mäta dig fram (pH-test). Bikarbonat höjer pH mycket snabbt i början, vilket är anledningen till att jag istället rekommenderar kalk om man inte vill ha ett högt pH. Oavsett vilket glöm inte mäta.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...