Nutrafin komplett CO2 system

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Nutrafin komplett CO2 system

    Jag är gröngöling när det gäller akvarium, mitt akvarium funkar bra (fiskarna och de flesta växterna verkar trivas), jag kollar med jämna mellanrum nitrit och ph värden.

    Har börjat fundera på det här med att tillsätta CO2 till växterna och hittade då ett komplett CO2 system från Nutrafin. Någon som har provat på det? Posetivt/negativt omdömme?

    Iom att jag är ny på det här så vågar jag inte ge mig på att bygga en egen CO2 anläggning.

    Vad bör jag tänka på innan jag börjar? Har läst att ph värdet sjunker av CO2 så det får man ha koll på, men är det något mer som kan ändras i akvariet av att tillsätta CO2?
    Räkbiten


  • jower
    • December 2002
    • 472

    #2
    hur stort e ditt akvarium?
    /Johan

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Det är på 160 liter.
      Räkbiten


      Kommentar

      • Lena123
        • January 2006
        • 336

        #4
        Ursprungligen postat av Annaica
        Jag är gröngöling när det gäller akvarium, mitt akvarium funkar bra (fiskarna och de flesta växterna verkar trivas), jag kollar med jämna mellanrum nitrit och ph värden.

        Har börjat fundera på det här med att tillsätta CO2 till växterna och hittade då ett komplett CO2 system från Nutrafin. Någon som har provat på det? Posetivt/negativt omdömme?

        Iom att jag är ny på det här så vågar jag inte ge mig på att bygga en egen CO2 anläggning.

        Vad bör jag tänka på innan jag börjar? Har läst att ph värdet sjunker av CO2 så det får man ha koll på, men är det något mer som kan ändras i akvariet av att tillsätta CO2?
        Jag hade 5 l dunk med Nutrafins trappa i mitt 375 l. Funkade inte alls! Ska nu försöka mej på mist istället.
        Vill du pröva så köp bara "trappan" och sätt mäsk i flaskor el dunkar. Tycker det är en lite väl liten mäskbehållare i paketet. Att det ska hålla i 3 veckor tror jag inte på.
        Sök på "mäsk co2" i forumet så finner du min tråd. Vi var många som var inne på samma spår där.

        Kommentar

        • Andy67
          • January 2006
          • 25

          #5
          Jag håller med Lena123. Jag köpet också en sådan sats, som jag också lagt på hyllan. Kör nu med mäsk + leder gasen in i filtret. Prova det istället och lägg pengarna på något annat kul.
          Det finns 10 sorters människor;
          de som kan det binära talsystemet och de som inte kan.
          //Ante

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            Ursprungligen postat av Andy67
            Jag håller med Lena123. Jag köpet också en sådan sats, som jag också lagt på hyllan. Kör nu med mäsk + leder gasen in i filtret. Prova det istället och lägg pengarna på något annat kul.
            180:- är iofs inte så mycket.
            Räkbiten


            Kommentar

            • Andy67
              • January 2006
              • 25

              #7
              Ursprungligen postat av Annaica
              180:- är iofs inte så mycket.
              Nej, men pengar är pengar. Alla bäckar små...
              Det finns 10 sorters människor;
              de som kan det binära talsystemet och de som inte kan.
              //Ante

              Kommentar

              • Lena123
                • January 2006
                • 336

                #8
                Jag ska pröva min trappa till 100 l, när ynglen är borta. Möjligen kan det funka där.

                Håller med! Lägg pengarna på nåt annat kul! Köp ny fisk eller nåt....
                Den funkar inte bra!

                Kommentar

                • Annaica
                  • February 2006
                  • 1177

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lena123
                  Jag ska pröva min trappa till 100 l, när ynglen är borta. Möjligen kan det funka där.

                  Håller med! Lägg pengarna på nåt annat kul! Köp ny fisk eller nåt....
                  Den funkar inte bra!
                  som sagt, jag är gröngöling på detta. Vad bör jag köpa? behöver jag ens tillsätta CO2 i mitt kar?
                  Räkbiten


                  Kommentar

                  • Lena123
                    • January 2006
                    • 336

                    #10
                    Ursprungligen postat av Annaica
                    som sagt, jag är gröngöling på detta. Vad bör jag köpa? behöver jag ens tillsätta CO2 i mitt kar?
                    Behöver och behöver?! Mår växterna bra och växer, så behöver man inte. Men vill man försöka att få det bättre, så är det både kul o intressant att laborera lite.

                    Kommentar

                    • SAJ
                      • May 2002
                      • 26

                      #11
                      Har använt Nutrafin Co2 system i drygt ett halvår. Det har funkat utmärkt Växterna växer och bubblar som aldrig förr. Har det i mitt 170-l akvarium. Det enda som är dyrt är förpackningen med pulver till mäsken men det bubblar drygt 4 veckor. Jag ä nöjd. Göder med PMDD dessutom har jag nästan inga alger alls i akvariet längre.
                      SAJ

                      Kommentar

                      • Lena123
                        • January 2006
                        • 336

                        #12
                        Ursprungligen postat av SAJ
                        Har använt Nutrafin Co2 system i drygt ett halvår. Det har funkat utmärkt Växterna växer och bubblar som aldrig förr. Har det i mitt 170-l akvarium. Det enda som är dyrt är förpackningen med pulver till mäsken men det bubblar drygt 4 veckor. Jag ä nöjd. Göder med PMDD dessutom har jag nästan inga alger alls i akvariet längre.
                        Det är bara till att säga grattis att du fått det att funka så bra. Kanske funkar till kar i din storlek. I mitt var det helt bortkastat.

                        Ska pröva i 100 l sen, kanske får bubbel där oxå....

                        Kommentar

                        • SAJ
                          • May 2002
                          • 26

                          #13
                          Tror nog att det fungerar bättre i ett mindre akvarium. Enl produktinformationen ska det ju vara till akvarium upp till 180 l. Det funkar nog bättre till ditt 100 l. Lycka till!
                          SAJ

                          Kommentar

                          • dreas
                            • August 2005
                            • 264

                            #14
                            HUr gjorde ni, tog ni av slangen ifrån behållaren på natten eller lät den vara kvar?

                            Skall själv pröva nutrafin men hört att man ej skall tillsätta CO2 på nätterna..

                            Kommentar

                            • SAJ
                              • May 2002
                              • 26

                              #15
                              Jag har den på dygnet runt och har aldrig märkt att fiskarna mår dåligt av det men man bör väl kolla dom ganska noga i början.
                              SAJ

                              Kommentar

                              Arbetssätt...