Strilrör eller ej??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin B
    • March 2006
    • 112

    Strilrör eller ej??

    Har ett kar på 310 liter med 8 diskusar samt ett nytt JBL Cristal Profi 500, 1200 liter/h ytterfilter. Har några växter, Javaormbunkar samt några Svärdsplantor.

    I instruktionsboken till filtret står det att man inte bör använda strilrör då man har växter eftersom det tar bort CO2. Jag är dock lite oroad över syrenivån för Diskusarna (29 grader). Har idag utblåset 1 cm från vattenytan och iofs bra ytrörelse.

    Skall jag byta till strilröret eller räcker det med utblåset jag använder idag?

    Tacksam för synpunkter
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Om du läser http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=87194 så finns det en test att mäta O2.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Kockfrallan
      • March 2005
      • 462

      #3
      Du kan ju alltid rikta hålen på strilröret uppåt vid ytan så får nu ner syre och det blir mindre strömt i karet.
      Mvh Marcus
      450L
      5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
      1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
      1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

      Kommentar

      • sunkan aspidoras
        • June 2005
        • 925

        #4
        Ursprungligen postat av Martin B
        Har ett kar på 310 liter med 8 diskusar samt ett nytt JBL Cristal Profi 500, 1200 liter/h ytterfilter. Har några växter, Javaormbunkar samt några Svärdsplantor.

        I instruktionsboken till filtret står det att man inte bör använda strilrör då man har växter eftersom det tar bort CO2. Jag är dock lite oroad över syrenivån för Diskusarna (29 grader). Har idag utblåset 1 cm från vattenytan och iofs bra ytrörelse.

        Skall jag byta till strilröret eller räcker det med utblåset jag använder idag?

        Tacksam för synpunkter
        dem utgår nog från att man sätter det ovan vattenytan och låter det strila ner i vattnet! Men du kan sätta strilröret under vattnet och sen justera hur mycket ytvattenrörelse du vill ha! bra med stril rör om du vill minska strömmarna i vattnet...

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Jag har strilrör i mitt kar där jag kör CO2 och strilröret är 10cm under ytan och mot ytan för att få ytrörelse men inte så det porlar bort CO2, fungerar mycket bra
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            tänk på att ju högre temperaturen är ju svårare är det att få bra nivå på syre.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            Arbetssätt...