Low-tech HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madaluha
    • December 2005
    • 48

    Low-tech HJÄLP!

    Lade tidigare ut frågan men försöker nu igen eftersom jag nu har haft 3 dvärggurami som blir dåliga i mitt lowtech akvarium.

    Passar inte Low-tech till en del fiskarter (förslagsvis de som är känsliga för dåligt vatten) eller har jag bara lyckats få "dåliga" exemplar?

    Kan säga att jag har bandguramis, praktbotior, neontetror och plecos som trivs alldeles utmärkt. De flesta dvärgguramis verkar också fungera bra men det är alltså 3 honor (alla kommer från samma ställe) som inte mått bra (2 har dött och en ligger hemma vid vattenytan utan synbara "skador").
    Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

    (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #2
    Jag körde diskus i mitt fd. low-tech akvarium, det funkade tyvärr inget bra för mig. Två utav fiskarna blev sjuka under de 3-4 månader jag hade igång karet.
    Diskus är dock ganska krävande, så det kan ha varit därför. En annan anledning kan vara att jag hade för få växter. För att low-tech ska fungera bra bör man ha ganska stor växtmassa.
    Kanske är det sistnämna felet i ditt fall?
    Har du kollat dina vattenvärden?
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • madaluha
      • December 2005
      • 48

      #3
      Ursprungligen postat av y0da
      Jag körde diskus i mitt fd. low-tech akvarium, det funkade tyvärr inget bra för mig. Två utav fiskarna blev sjuka under de 3-4 månader jag hade igång karet.
      Diskus är dock ganska krävande, så det kan ha varit därför. En annan anledning kan vara att jag hade för få växter. För att low-tech ska fungera bra bör man ha ganska stor växtmassa.
      Kanske är det sistnämna felet i ditt fall?
      Har du kollat dina vattenvärden?
      Tycker att jag har ganska mycket växter för att det ska fungera men jag bifogar en bild. Det är ju möjligt att jag måste ha mer
      Vattenvärdena är bra. Lite högt Kh och lite högt Ph men annars bra.

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01160 kopia.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,8 KB
ID: 2092799
      Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

      (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )

      Kommentar

      • Tenkare
        • May 2005
        • 2519

        #4
        Mina Honungsguramisar trivdes inte alls med Lowtech så nu har jag flyttat över dom i mitt stora akvarie.
        Din beskrivning låter som hos mig.
        Men alla andra fiskar mår toppen även räkorna.
        Men sen är guramisar känsliga för dåliga vattenvärden och just nu har jag ganska höga nitratvärden i det akvariet.
        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


        Min zon Min Tenkare

        Kommentar

        • morphriz
          • October 2005
          • 875

          #5
          Ursprungligen postat av madaluha
          Tycker att jag har ganska mycket växter för att det ska fungera men jag bifogar en bild.
          Oj. Jag har inte provat på lowtech än men jag tycker det verkar lite. Det är definitivt mindre än jag har i mina vanliga kar. Jag gillar ju iofs en massa växter

          Hur mycket nitrat hade du i vattnet?
          --
          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
          - Shakespeare.

          Kommentar

          • madaluha
            • December 2005
            • 48

            #6
            Ursprungligen postat av morphriz
            Oj. Jag har inte provat på lowtech än men jag tycker det verkar lite. Det är definitivt mindre än jag har i mina vanliga kar. Jag gillar ju iofs en massa växter

            Hur mycket nitrat hade du i vattnet?
            Du får nog ta med i beräkningen att jag bara har haft igång akvariet sedan januari så. Jag fyller på hela tiden.

            Nitraten låg enligt stickan på 0-20. Jag har även haft med vattenprov till djuraffären som tagit dropptest och det var inga som helst problem. Så det är ju skönt.
            Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

            (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              Kan väl tillägga att jag även har ett litet 30L kar som jag kör som low-tech. I det karet har jag 5 kardinaltetror, 2 guppys, 2 indiska glasmalar (kan inte ha dem i något annat kar) samt 9 amanoräkor. Där fungerar allt prima! Även trots att jag inte har så jättemycket växter ännu. Har dock en ganska stor microsorium och längs hela bakrutan har jag vallisneria (som f.ö. inte verkar vilja bli så stora..), så det kanske räcker. Matar med en nypa flingfoder om dagen och har inte gjort vattenbyte på 2-3 månader. Har dock tillfört vatten pga avdunstning.
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • madaluha
                • December 2005
                • 48

                #8
                Ursprungligen postat av y0da
                Kan väl tillägga att jag även har ett litet 30L kar som jag kör som low-tech. I det karet har jag 5 kardinaltetror, 2 guppys, 2 indiska glasmalar (kan inte ha dem i något annat kar) samt 9 amanoräkor. Där fungerar allt prima! Även trots att jag inte har så jättemycket växter ännu. Har dock en ganska stor microsorium och längs hela bakrutan har jag vallisneria (som f.ö. inte verkar vilja bli så stora..), så det kanske räcker. Matar med en nypa flingfoder om dagen och har inte gjort vattenbyte på 2-3 månader. Har dock tillfört vatten pga avdunstning.
                Låter som mitt stora och som sagt har jag ju bland annat bandguramis (som ju inte är lika känsliga som dvärgguramisarna) som trivs ypperligt
                Funderar nu på att köpa in 4 nya dvärgguramihonor (eftersom det är de som strykit med - inga hanar och jag hade ett litet underskott sedan tidigare av honor) och se om de fungerar annars får jag väl bestämma mig för en annan fisksort för jag tycker att det är ett så bra sätt att sköta akvariet då de andra trivs med det. Men visst vore det trist när nu dvärgguramin är så trevlig. Nåja, någon kanske kan bo i mitt lilla
                Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

                (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )

                Kommentar

                Arbetssätt...