RO vatten i sötvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    RO vatten i sötvatten

    Undrar om det är någon här som kör RO, revers osmos, vatten i nått sötvattens kar? Vad blandar ni i för kemikalier innan ni använder det eller hur gör ni? Jag har sett att några kör med 50/50 RO kranvatten. Är det någon som kör med efterfilter som lägger till spårämnen?
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • robbygg
    • November 2004
    • 188

    #2
    Jag vet att en del kör med osmos vatten till Diskus kar.
    Simontorp kör med osmosvatten till större delen av deras kar, och vad jag vet så tillsätter de inget i vattnet.

    Jag förbehåller mig rätten att ha helt fel
    http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=10010

    Kommentar

    • jower
      • December 2002
      • 472

      #3
      tillsätta nått e nog ett måste. Dom flesta jag känner/kännt som kör osmos i sötvatten blandar 80-90% osmosvatten med kranvatten.
      /Johan

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av jower
        tillsätta nått e nog ett måste.
        helt rätt.
        i kranvattnet finns diverse salter och mineraler fiskar behöver.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          100% RO vatten känns väldigt tokigt. RO vatten har typ 0 i buffringsförmåga, så pH lär åka jojo rätt lätt känns det som.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • morphriz
            • October 2005
            • 875

            #6
            100% RO går inte. Jag tänkte i banorna att det kanske går med 100% RO, lite CaCO3, lite Kalium- och Natrium-klorid. NutriSI eller liknande micro kan ju kanske användas för att skapa en mer "naturlig" spridd sammansättning av spårämnen.
            --
            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
            - Shakespeare.

            Kommentar

            • averater
              • March 2004
              • 381

              #7
              givetvis KAN man använda 100% RO OM man blandar i lagom med olika salter. men jag tror det är meningslöst om man inte forskar eller har väldigt udda vattenvärden.
              Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Mycket handlar om i vilket syfte man använder för Ro och vilket vatten man söker. Om man återsäpåder med kranvatten beror återspädningsgraden på vilket kranvatten man har. Annars är det vanligast att man använder en stamlösning och sedan blandat man upp till den ms halt man är ute efter. Här är en bra länk om Osmosvatten http://www.absolute-water.com/water/2.html
                Senast redigerad av kaj.p; 28 March 2006, 11:41.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                Arbetssätt...