Vad har ni för temp på vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jokis
    • March 2006
    • 17

    Vad har ni för temp på vattnet?

    Hej!

    Tänkte höra lite vilken temp ni har i era kar. Självklart så tittar man på vilken temp ens fiskar vill ha, men har man lite olika, så räknade jag ut en medel temp som skulle passa alla mina (det lät som jag hade många).

    Jag hade 24 grader från början, men eftersom jag hade Molly så tänkte jag att jag ändrar till 26 grader. Då gav min doppvärmare upp, den började bubbla. Men har införsaffat mig en "ny" gammal doppvärmare. Tyvärr så var temp inställningen så usel (syns dårligt och gradern får man gissa sig till typ. Det är bara 18 25 32 gradmarkeringar. ) Så jag satte strax över 25. Då fick jag närmare 29,30.. då ändrade jag den till 25. Nu har jag en temp på 28 grader. Men det är väl bättre med 26 eller ska den få stå på 28 grader. Det är ganska varmt rum, så den kanske skulle klara sig utan doppvärmare, men är rädd att temp förändringen blir för mycket, för temp blir mellan 24-26. Jag har för tillfället ett kar på 69l. Jag håller på att fixa till ett lite större på 105l, tills jag kan skaffa mig ett STÖRRE.

    Dessa fiskar bor i mitt kar.
    Guppy
    Neontetra
    Black Molly
    Ancistrus
    Siamesisk algätare
    Pansarmal
    och en scalar.

    Kan nämna att nu när karet vart lite varmare, så vart det en väldans fart på de Siamesiska algätarna. De jobbar för fullt med algerna .



    "En vacker sång sopar dammet från hjärtat"
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #2
    försök att få det 25-26grader

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      26 grader har jag ... min 300w värmare håller tempraturen stabilt
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Mina kar ligger mellan 24-26 grader.
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Ursprungligen postat av Jokis
          Dessa fiskar bor i mitt kar.
          Guppy
          Neontetra
          Black Molly
          Ancistrus
          Siamesisk algätare
          Pansarmal
          och en scalar.
          Dessa (de jag markerat med rött) ska man ha flera stycken av, minst 5-6 st så att dom kan para ihop sig, de trivs inte ensamma, dessutom vill de ha mycket större utrymme än du erbjuder, så du borde omplasera din scalar.

          Jag har för övrigt 25 grader i mitt kar. och jag har just nu guppys, black mollys och räkor.
          Räkbiten


          Kommentar

          • clarkson
            • January 2006
            • 3

            #6
            24-26 är bra

            Kommentar

            • Jokis
              • March 2006
              • 17

              #7
              Scalar ensamm...

              Tack för svaren. Nu har jag fått ner karets temp till 25 grader.

              Ja, jag vet att man ska ha flera scalarer. Och eftersom hans/hennes kompis dog. Och det är ett litet akvarium, så vill jag inte köpa en eller flera just nu. Därför är den ensam. Jag håller på att sätta upp ett större, och då ska alla firrarna få flytta över, och Scalaren få kompisar.

              Samma gäller för min stackars pansarmal som mista sin polare. Men eftersom jag har över 5 mil till närmaste Zoo, så är det inte bara att åka och köpa. Det finns ett Zoo här också, men då köper man verkligen på egenrisk... så att säga.


              "En vacker sång sopar dammet från hjärtat"

              Kommentar

              Arbetssätt...