hålla nere nitriten ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _stiffe_
    • March 2006
    • 520

    hålla nere nitriten ???

    hur kan jag hålla nere nitriten förutom att köpa nitrivec hela tiden (blir ganska dyrt ) behöver tips så snabbt som möjligt jag vet att jag ksn göra vatten byte men det gjorde ingen skillnad.

    glad för svar

    bara en fråga till kan syre pumpen göra så att nitrit halten blir hög (min storebror sa det) för han tänkte att n = kväve (kommer från fiskarna när dom bajsar osv) o =syre och det blir ju no2
    A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
    Skåne biotiop, + sebrafisk..
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Nitriten hålls nere (obefintlig) genom att ha ett bra biologiskt filter som klarar av skiten i karet. Du har antingen för litet filter eller för mycket fiskar om du hela tiden får nitrit.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • _stiffe_
      • March 2006
      • 520

      #3
      det är ny startat och jag satte i fisk lite för tidigt. jag har eheim 300 till ett 50 liters, men vad ligger din nitrit på ?
      A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
      Skåne biotiop, + sebrafisk..

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Helt ärligt så var det länge sedan jag mätte nitriten, men den är med största sanorlikhet obefintlig.
        Om du fått nitrit i ett nystartat kar så är det många stora vattenbyten som gäller och mycket sparsam matning.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • _stiffe_
          • March 2006
          • 520

          #5
          jag kollade nitriten nu för en stund sen och nu är den ganska bra eller enligt min no2 test:"fortfarande ingen fara" som där står ehhe
          A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
          Skåne biotiop, + sebrafisk..

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            stark syresättning hjälper dina bakterier o bryta ner nitriten
            dock syresätter en syresten/luftsten ganska dåligt

            bättre om du riktar utblåset från pumpen i vattenytan så du får krafig ytcirkulation o bryter vatten ytan typ
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            Arbetssätt...