ph

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EEE
    • March 2006
    • 94

ph

hur vet man vilket ph vattnet har
    tacksam för svar
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

et finns ph test o köpa i zooaffärerna.. köp helst dropptest istellet för stickor eftersom stickorna kan visa lite galet
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

Kommentar

• janne dansk
      • June 2004
      • 1740

Ursprungligen postat av EEE
      hur vet man vilket ph vattnet har
      tacksam för svar
      man kan köpa ett test ,förtrinsvis ett,dropptest
      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

• janne dansk
        • June 2004
        • 1740

Ursprungligen postat av andreassofus
        et finns ph test o köpa i zooaffärerna.. köp helst dropptest istellet för stickor eftersom stickorna kan visa lite galet
        vem var först
        mvh janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

Kommentar

• andreassofus
          • November 2005
          • 5643

Ursprungligen postat av janne dansk
          vem var först
          mvh janne

hehe ja va nog nån sekund före

mhv
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

Kommentar

• Raven
            • February 2005
            • 15385

finns även ph mätare men dom är lite dyrare och lite mer komplicerade.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• svempa69
              • March 2006
              • 88

Får jag oxå hoppa in med frågor? ;-)
              Har dropptest till ph, är ju kalasbra. Kan rekommendera det. Visste inte att jag hade det bara, det är egentligen till poolen :-D men funka lika bra.

Finns det dropptest till att mäta nitrit oxå?? Har nog akuta problem med något värde, kanske nitrit-spik som jag läst halva natten om här på forumet. Ska in o köpa någon form av test och något "nitrit-sänkande??" (litar inte på de i affären bara).

Kommentar

• andreassofus
                • November 2005
                • 5643

Ursprungligen postat av Raven
                finns även ph mätare men dom är lite dyrare och lite mer komplicerade.
                hur är dom komplicerade? det är´bara o slicka ner den i vattnet o sen mäter den värdet på några sekunder. men den kostar nån tusenlapp.

svempa.. ja det finns nitrit test i djuraffären.. jag rekomenderar att man alltid ska ha de hemma
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

Kommentar

• svempa69
                  • March 2006
                  • 88

Japp, har vatt i djuraffären, Nitrit-spik, inget kul alls!! Hade slut på det stora testet som är bra att ha hemma o mäta alla värde. Har beställt sådant o får i slutet av veckan. Verkar ju kalasbra, att bara droppa i vattnet i ett provrör o sen avläsa färgen.
                  Nu är det att behandla utav tusan. Men hur länge behandlar jag?? Tills provet är bra - eller?? Hur vet man det egentligen, när kan jag köpa nya fiskar ? *snyft*

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

Ursprungligen postat av svempa69
                    Japp, har vatt i djuraffären, Nitrit-spik, inget kul alls!! Hade slut på det stora testet som är bra att ha hemma o mäta alla värde. Har beställt sådant o får i slutet av veckan. Verkar ju kalasbra, att bara droppa i vattnet i ett provrör o sen avläsa färgen.
                    Nu är det att behandla utav tusan. Men hur länge behandlar jag?? Tills provet är bra - eller?? Hur vet man det egentligen, när kan jag köpa nya fiskar ? *snyft*
                    Har alla fiskar dött? Det bästa sättet att få bort nitriten är att göra ett stooort vattenbyte (75%). När du sen har fått ner nitriten bör du (i fall det är några fiskar kvar) tillsätta bakteriekultur (JBL:s Denitrol är en bra sådan) och mata väldigt sparsamt i några veckor.

Det finns även en produkt (Sera Toxivec) som tar ner nitriten.

Men frågan är varför du har fått en nitritspik?

Är akvariet nystartat, eller har du nyligen rengjort filtret? I så fall hur? Hur stor är akvariet och hur många fiskar och av vilka arter är/var det?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Raven
                      • February 2005
                      • 15385

Ursprungligen postat av andreassofus
                      hur är dom komplicerade? det är´bara o slicka ner den i vattnet o sen mäter den värdet på några sekunder. men den kostar nån tusenlapp.
                      proben måste rengöras med jämna mellanrum annars får man fel värde.
                      en del måste även kalibreras.

Kommentar

• andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

Ursprungligen postat av Raven
                        proben måste rengöras med jämna mellanrum annars får man fel värde.
                        en del måste även kalibreras.
                        oki. de va mer än va ja visste. skulle va kul o ha i alla fall.
                        tänk om de fanns en sån mätare som mäter ALLA värden i ett akvarium..
                        knaske redan finns förresten
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

Kommentar

• NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

NE´s IKS värsting mäter de mesta faktisk och den kan styra all kringutrustning, riktigt avis faktiskt.

Kommentar

• svempa69
                            • March 2006
                            • 88

Ursprungligen postat av batski
                            Har alla fiskar dött? Det bästa sättet att få bort nitriten är att göra ett stooort vattenbyte (75%). När du sen har fått ner nitriten bör du (i fall det är några fiskar kvar) tillsätta bakteriekultur (JBL:s Denitrol är en bra sådan) och mata väldigt sparsamt i några veckor.

Det finns även en produkt (Sera Toxivec) som tar ner nitriten.

Men frågan är varför du har fått en nitritspik?

Är akvariet nystartat, eller har du nyligen rengjort filtret? I så fall hur? Hur stor är akvariet och hur många fiskar och av vilka arter är/var det?
                            Nästan alla, *snyft*. Jag har mig själv att skylla, det är ett nystartat kar, två veckor, 70 liter. Jag var för ivrig med fiskar. Men jag har haft kar innan, dock större (220 liter) o då var det inget problem med att ha i fiskar trots nystart.
                            Nåväl, har fyra stackars neontetror och tre endlers-guppy-honor kvar.
                            10 neontetror o 4 endlers-guppy-hannar o 2 honor har dött *buähhh*.
                            Det är så otroligt egendomligt, allt var bra tills i söndags då jag tog ut ca 10 liter vatten, för att montera in en lampa i botten (med luftpump i), jag passa på att rengöra filtret och fyllade på igen. Vattnet blev alldels vitt (kan vara vårt kranvatten). Och efter nån timma började fiskarna kippa vid ytan o bete sig alldeles underligt.
                            Efter halva natten i forumet o letat så bytte jag hälften (ser nu att det var för lite) och tog 10 liter vatten ifrån min sons akvarium (väl etablerat sånt).

Ska göra vattenbyte ikväll, i affären fick jag medlet:
                            Sera, aqutan, VBC-stress protection och
                            Sera, nitrivec, biostarter
                            (Toxivec?? det sa han inget om, är det kanske bättre???)

De får hem det "stora" vattentest-paketet i slutet av veckan, ska köpa det, verkar bra å ha.

Hur ofta ska jag göra vattenbyte?? Nu ser jag inte nitirit-halten förrän i slutet av veckan, när jag fått mitt test.

Tack snälla för hjälpen!!

Kommentar

• Raven
                              • February 2005
                              • 15385

Ursprungligen postat av svempa69
                              Det är så otroligt egendomligt, allt var bra tills i söndags
                              för att montera in en lampa i botten (med luftpump i),
                              inte alls egendomligt egentligen.
                              när du grävde i botten grävde du fram skit från fiskarna.
                              nästa gång du gräver så kan du dels försöka suga upp skiten när den yr runt eller göra ett ordentligt vattenbyte efteråt.

Kommentar

Arbetssätt...