Vattentest hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • OSCAR83
    • March 2006
    • 6

    Vattentest hjälp!!!

    Hej! Detta är mitt första inlägg...innan har det räckt att bara läsa lite och söka om det va något men nu...
    Har haft akvarier länge och det har aldrig varit några problem alls. Inte har jag använt mig av vattentester heller...fast med tanke på hur viktiga dom är gick jag plikttroget ut och köpte bla NH4 testet. Efter alla konstens regler testade jag vattnet som visade på mycket höga halter NH4! Off the charts så att säga. Jag blev helt panikslagen!
    Stamrenoveringen gör att jag inte har vatten eller avlopp på andra våningen så det blev till att traska upp och ner till källaren för att göra ett 50% vattenbyte på min 375l...
    Väntade nån timma...
    Testet visade samma sak. Nu va jag verkligen orolig. Fast eftersom jag inte märkte något alls på några av fiskarna så anade jag något konstigt.
    Testade kranvattnet, ej klor i, och det visade samma sak, jätte mycket NH4.
    Har jag gjort något allvarligt fel när jag testat eller hur kan detta vara?
    Testet är av märket JBL. Jag kan ej hitta någon datumstämpel.
    Det är tre olika kemikalier man droppar i, 5 droppar av varje, den sista av de tre är redan alldelles mörk i färgen. Och testvattnet förblir alltså denna färg...märkligt. Vet ju inte riktigt hur detta går till så jag vore tacksam för lite stöd!
    PS Mina fiskar är två påfågelciklider på ca 7-8cm. Nitrit visade 0 och nitrat visade mellan 10 och 20.
    Mvh,
    IDA
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Var det samma färg på kranvattnet.
    Senast redigerad av Kramfors; 18 March 2006, 20:57.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • OSCAR83
      • March 2006
      • 6

      #3
      Hej! Jo, kranvattnet visade exakt samma färg, dvs nåt brungrönt...den färg som test droppar nr 3 hade. Funderade på om vi verkligen har gått runt flera år och druckit förorenat vatten, men det kan väl inte stämma?
      Tacksam för svar!
      Mvh,
      IDA

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        var bor du ?
        egen brunn eller kommunalt vatten ?

        EDIT:
        gränsvärdet för tjänligt med anmärkning ligger på 390 och finns ingen gräns för när det blir otjänligt, hur man nu ska tolka det vette f*n.
        dom siffrorna kommer från vaverket göteborg.
        Senast redigerad av Raven; 19 March 2006, 14:44.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        Arbetssätt...