Fisk och naturväligaste Ph sänkning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    nu gäller det frågan om ett snabbt få vatten till ett kar typ sjuk eller karantän
    *
    Snabbare än med en syra av något slag går det väl inte att få det - det tar ju bara några sekunder.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • morphriz
      • October 2005
      • 875

      #17
      Varning: LÅÅÅNGT

      Ursprungligen postat av mats m
      Hej AZur.
      Kallar du det svar.Torv ,Co 2 har jag ,nu gäller det frågan om ett snabbt få vatten till ett kar typ sjuk eller karantän och då har jag ej fått svar på min fråga utan bara sånt som jag redan vet.Ett som jag ej kan begripa är vad det är som är fel att eftersträva ett naturligt vatten,kan omtala att jag ej har några besvär med att odla i svartvatten utan att det gäller enbart vid kris typ när mitt svartvatten är slut på grund av vattenbyte.
      MVH Mats
      Ok, jag tolkar din fråga så här. "Hur sänker man snabbast pHt i kran vatten _innan_ man häller det i karet".

      Det beror på, jag har saltsyra till hands för att sänka pHt utan att skapa nånn buffringseffekt. Jag har dock bara använt det en gång. I mitt lilla kar har jag märkt att pH pendlingen knappt är märkbar efterssom mitt vatten är hårt buffrat och har CO2 i. pH 7.2 KH 10. När jag häller i kranvatten, ph c:a 8.5 KH 0, så stiger det bara lite grann. Gör jag ett vattenbyte på mer än 10% använder jag en luftslang för att hävera i vattnet. Då märks inte pHt överhuvudtaget, dvs när vattnet väl är blandat nog för att mäta det korrekt är det pH 7.2-7.4.

      För ett helt nytt kar är det nog mening att ha i syra dock. Om man vill ha ett lågt pH med viss buffring är de organiska molekyler som man får på köpet vid torvfiltrering nog bra, har aldrig gjort det själv. Vill man inte ha någon buffring alls är rena syror bäst.

      Kommerciella pH sänkare introducerar kemiska buffertar, vanligen med fosfat, men poängen är att man aldrig vet exakt vilka. Vilket jag, som vill ha koll på vad jag har i karet, tycker gör dem tämligen oanvändbara.

      Det blev lite mer info än du ville ha där kanske. Men i ett svartvattenkar är det nog så att om du redan har svartvattten, skadar det inte att byta i vatten med rätt pH, mha syror, men "fel" oraganiska sammsättning. Jag saknar den ingående kemikunskapern för att säga att en syra är bättre än en annan. Jag har valt saltsyra för att den är den som är "minst" troligt att den hittar på nått fuffens. Syror som är vanligare i organiska föreningar kan hitta på skumma saker och har man väl startat tåget med en syra kan de vara svårt att korrigera tillbaka. Läs: Använd bara starka saker om du _verkligen_ behöver.

      Definitivt bättre att hälla i syra-korrigerat vatten än kranvatten med pH 8+. Jag skulle nog hällre bygga en större svartvatten-tillverkningsanläggning dock.

      edit: staving och en "än" för mycket
      Senast redigerad av morphriz; 21 March 2006, 08:58.
      --
      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
      - Shakespeare.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Ursprungligen postat av mats m
        Hej AZur.
        Kallar du det svar.
        Ja det gör jag:
        Som Raven säger kan du lämpligen blanda till en större mängd vatten i en tunna el dyl så du har vid vattenbyten.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Jag har börjat anvanda Amtra Trop och tycker att det funkar bra. Vet tyvärr inte vad det är i det. Bara att det inte är fosfatbaserat.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • mats m
            • September 2002
            • 515

            #20
            Hej Morphriz.
            Tack för svaret,ungefär vad jag har tänkt,använder saltsyra plus torv i min beredningstunna sedan flera år.Sedan till Azur,läser du med flera ej alla inläg innan ni svarar utan bara tar rätt ut ur luften,själv läser jag frågan plus att om det är möjligt signaturen för att ta reda på på personen har för fiskar och dyligt.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            Arbetssätt...