Flytta karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kockfrallan
    • March 2005
    • 462

    Flytta karet

    Hej. Igår så flyttade jag upp 450L karet en våning i huset och gjorde då på detta sätt.Sparade 140L vatten som fiskarna fick gå i undertiden som jag tömde ut allt vatten och sten mm. Under tiden så gick mittytterfilter+ innerfilter i baljan hos fiskarna dem va nog i karet under 3 timmar.Jag bar upp karet vilket inte var det lättaste att göra i en svänging trappa.La ner allt grus med stenar och rötter och började fylla på med kran vatten och planterade växter.Vänjde in fiskarna med kranvattent i olika omgångar och fyllde upp med det gamla akvarie vattnet och reserande nytt vatten då.Nu undrar jag om jag kan få risk med nitrit på grund av detta eller är det ingenting för jag har ju bara haft filtret avstängt max 5 minuter.Kan jag mata på som vanligt eller ska jag dra ner på det. Kan även säga att ett par av mina skalarer tog direkt ett revir som dem inte har gjort innan(inte lika tydligt i alla fall). Dem började köra bort alla andra skalarer om kom i närheten men dem brydde sig inte om mina ciklider. De började putsa på en bred bladig växt i olika omgångar ställde sig imot varandra och skakade. Nu antar jag att det kanske är lek på gång som hoppfull som man va idag när man kom hem från jobbet va att det skulle vara rom på bladet. Men inte!! Lite tråkigt. Nu har dem också släppt reviret och bryr sig inte längre.Mvh Marcus
    450L
    5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
    1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
    1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    du skriver att du haft filtret igång och då ska ju bakterierna ha fått syre och därigenom överlevt.

    sköljde du rent gruset nått ?
    i gruset finns nämligen en stor mängd bakterier också såvida man inte har kompakt sand.

    får intrycket av att du kan mata på som vanligt utan några problem men har du nitrittest liggandes kan du ju testa vattnet några timmar efter du matat.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Varför inte dra ner få fodret någon dag och behandla akvariet som efter ett större vattenbyte, då minskar också risken för en "blomning" av infusorier.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Bucket
        • February 2004
        • 1020

        #4
        Håller med Kramfors.

        och när det gäller dina scalarer så kommer dom nog att leka när vatten värderna har stabiliserats
        jävla massa akvarium!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

        Kommentar

        • Kockfrallan
          • March 2005
          • 462

          #5
          Okej drar ner på matningen ett par dagar nu och jag håller koll på nitriten. Sanden är rådasand så den är ganska kompakt men jag rengjorde inte den.
          Mvh Marcus
          450L
          5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
          1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
          1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

          Kommentar

          Arbetssätt...