Mäta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

    Mäta...

    När jag läser defdacs m.fl inlägg blir jag ibland lite fundersam över alla dessa värden av olika slag...

    Själv mäter jag bara KH och pH med enkla dropptest där man läser av på en färgskala ett tämligen ungefärligt värde. Men jag inser ju att det finns så mycket mer man kan mäta i sitt akvarievatten, och det kan göras så mycket mer precist!

    Men jag undrar lite över vad som används, och vad som är nödvändigt att mäta... Är det apparatur, och i så fall vilka? Eller är det tester à la Den Lille Kemisten? Och vad kostar allt detta? pH-mätare av någorlunda kvalitet kostar ju en del... Och skall man mäta salinitet kan man väl använda sig av en konduktivitetsmätare, eller? Men vad kostar en sådan?

    Antar att man kan mäta ungefär allt... utan möjligen blötheten på vattnet... =)
    "This is a lighthouse. Your call."
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    mäter inget själv.

    har fungerande biologisk rening så nitrit är meningslöst att mäta.
    men har ett test liggandes utifall ja skulle se fiskarna uppföra sej konstigt så kan ja utesluta nitrit.

    ph, har stabilt ph och det ändras inte nämnvärt under 1 månads tid så de mäter jag inte heller direkt.
    men har ett test liggandes utifall.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Glajdarn
      • November 2004
      • 270

      #3
      Då jag använder mig av CO2 tänkte jag att det kunde vara bra att hålla koll på pH... Och sedan mäter jag KH då och då, för jag vill ha mjukt vatten för fiskarnas skull - men inte FÖR mjukt så det blir alltför instabilt.
      Sedan har jag också en hemmabyggd akvariebakgrund med bl.a husfix på, så jag vill ha lite koll på att den inte "läcker"... Om man nu kan se det genom att mäta KH?
      "This is a lighthouse. Your call."

      Kommentar

      Arbetssätt...