Kondens

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Kondens

    Jag har läst någonstans att det kan vara farligt med kondensvatten på täckskivor. Är det så och i så fall varför?

    Jag har massor med kondens nu sedan jag ökat ytcirkulationen p.g.a. att fiskarna höll på att dö av proteinhinnan (vars existens i mitt akvarium egentligen är rätt oförklarlig). Det enda sätt jag hittat att hålla den nere någotsånär är att cirkulera vattnet mycket kraftigt på ytan, men det leder som sagt till ökad kondens. Är detta farligt och vad kan jag i så fall göra åt saken?

    / Maria
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Kondens är inte farligt så länge den inte hamnar i elektrisk utrustning.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      Därför ska man ha en båge ner så vattnet leds ner på golvet istället för direkt in i utaget tex från pump och värmare.
      Alltså om kontakt utaget är lägre än där sladdarna går ut från akvariet så måste du hänga typ en krok som du kan hänga sladdarna på (kroken ska då vara gärna mitten på akvariet typ (alltså inte på akvariet men på baksidan tex (väggen).
      så att de vatten som leds ut från akvariet via sladdarna hamnar på golvet istället för att det leds direkt in i kontakt utagget,.
      Svårt att förklara men de brukar stå i de flesta bruksanvisningar av pump och värmare.
      I alla fall i mina gjorde det, förra akvariet ja hade tänkte ja inte alls så långt, som tur var så hände de inget då heller.

      Kommentar

      • Björken
        • November 2005
        • 1174

        #4
        Tack! Ja, sladdarna hänger redan i en båge, så då ska det väl inte vara någon fara......

        Kommentar

        • ribby_girl
          • February 2005
          • 378

          #5
          Nepp då inte alls

          Kommentar

          Arbetssätt...