Vad är fel i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • helen_wigh
    • November 2005
    • 83

    Vad är fel i vattnet?

    Jag har haft problem med akvarievattnet, ända sedan jag slog ihop två akvarier till ett för ca 4 månader sedan.

    Nu vet jag inte vad det är, köpte in anubias (har malawi ciklider mbunas) och la i några extra kolstenar. Nu verkar det som stenarna - både korall o kolstenarna får någon mörk beläggning på sig direkt, ser ut som en blandning mellan alger och damm på stenarna. Även växterna blir mörka på bladen direkt. Rengjorde akvariet igår, och idag har de samma beläggning igen.

    Rutorna får lätt små runda prickar, som ser ut som ja jag vet inte vad. De rör sig ivarje fall i vattnet (typ svajar med). De är ljusa partikelliknande. Det räcker med att jag sveper med alg"skrapan" en gång över så försvinner de ut i vattnet. Brukar ofta bli efter matning, men annars med.

    Nu är 4 fiskar, bl.a ett yngel uppe vid ytan igen o vill ha luft. Har haft i nitrivec igår och idag, men jag vet inte. Flera har dött redan pga detta tidigare.

    Några förslag??
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Kiselalger?
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • helen_wigh
      • November 2005
      • 83

      #3
      Ursprungligen postat av Kramfors
      Kiselalger?
      Hur har jag kunnat fått det tro? Och hur får man bort dem bäst`???

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av helen_wigh
        Nu verkar det som stenarna - både korall o kolstenarna får någon mörk beläggning på sig direkt, ser ut som en blandning mellan alger och damm på stenarna.
        Jag har också fått problem med - precis som du beskriver det - en blandning mellan alger och damm fast på växterna. Det sitter mest strax under ytan och framför strilröret. När jag skakar lite på växterna lossnar det och virvlar runt i vattnet. Jag tror att det kanske har nånting med trådalgerna att göra, eftersom jag har fått trådalger på precis samma ställen. Kiselalger kan inte jag tänka mig att det är, för de växer gärna där det är lite mörkt och dessa finns längst uppe där det är som ljusast.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • helen_wigh
          • November 2005
          • 83

          #5
          Ok, men mina sitter mest på stenarna. Jag tror något är riktigt illa i mitt akvarium nu. När jag vaknade i morse, såg jag att alla mina ljusblå fiskar ca 7-8st, har som rosa bitmärken (fast vissa buktar ut) och andra fiskar (kanske de blå med) stryker sig mot botten då och då. Jag vet inte om det beror på kolstenarna jag la dit, eller det svarta algdammet. Får nog plocka bort alla de stenarna, det värsta är att jag har massa yngel som håller till där!!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av helen_wigh
            Ok, men mina sitter mest på stenarna. Jag tror något är riktigt illa i mitt akvarium nu. När jag vaknade i morse, såg jag att alla mina ljusblå fiskar ca 7-8st, har som rosa bitmärken (fast vissa buktar ut) och andra fiskar (kanske de blå med) stryker sig mot botten då och då. Jag vet inte om det beror på kolstenarna jag la dit, eller det svarta algdammet. Får nog plocka bort alla de stenarna, det värsta är att jag har massa yngel som håller till där!!
            Algerna är det säkert inte. Men att de kliar sig kan bero på att du har fått nitrit. Har du ett nitrittest? Det kan även bero på för höga nitrat-och/eller fosfathalter, eller fel pH.

            Har du rengjort filtret nyligen? I så fall hur gör du när du gör rent filtret? Har du många fiskar i akvariet? Har du använt bakteriekultur?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            Arbetssätt...