Grumligt av små partiklar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Grumligt av små partiklar

    De börjar bli lite små partiklar i mitt akvarie, vet inte om ja inbillar mig, men igår grävde ja lite efter en död neontetra kan ju vara de men de var precis när ja kom hem men i morse så var de även grumligt. Har haft på pumpen i natt, som ja lärt mig att man ska ha. Har ju inte haft det innan.
    Vad kan de bero på, vatten byte har ja betsämt att göra en gång i veckan 10%, har vägt för och nackdelar och fått olika tips här i från.
    Innan har ja bytt 1/3 varje vecka men har tänkt byta 10% varje vecka nu, så ska göra de i helgen.
    Vad tror ni de kan bero på ??
    Vad ska ja göra, ska ja bara vänta tills helgen,.
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Ursprungligen postat av ribby_girl
    De börjar bli lite små partiklar i mitt akvarie, vet inte om ja inbillar mig, men igår grävde ja lite efter en död neontetra kan ju vara de men de var precis när ja kom hem men i morse så var de även grumligt.
    Det kan bero på att du rörde upp en del skräp när du var och grävde efter liket. Jag märker att det blir en del partiklar i vattnet efter det att mina pansarmalar har varit och ätit och röjt upp sånt som ligger på botten.

    Det är inte farligt, men kanske inte så trevligt för ögat. Ett nystartat akvarium går genom en del olika processer innan en viss balans uppnås som gör att det blir betydligt mer lättskött.

    Nutrafin har en speciell bakteriekultur (inte den vanliga mot ammoniak och nitrit) som heter Waste Control som bryter ner fast avfall som fiskavföring, döda växtelar och annat, vilket minskar mängden skräp i akvariet. Det finns även speciella filter som är effektiva mot dessa partiklar, men jag har ingen egen erfarenhet av dessa.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      Ok, bara vänta och se, när ja kommer hem idag då.
      Nutrafin och Waste Controll ska bara användas när akvariet är klart så att säga då eller (inte i ett nyinrett, som mitt).

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av ribby_girl
        Ok, bara vänta och se, när ja kommer hem idag då.
        Nutrafin och Waste Controll ska bara användas när akvariet är klart så att säga då eller (inte i ett nyinrett, som mitt).
        Nej då, du kan använda det från början. Men då bör du kombinera med den vanliga bakteriekulturen mot ammoniak och nitrit.

        Bara ett tydliggörande. Nutarfin är märket och Waste Control är namnet på produkten.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        Arbetssätt...