Ta bort fosfat - risk för pH-höjning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Ta bort fosfat - risk för pH-höjning?

    Har läst om Sera Phosvec, som binder fosfat och funderar på att använda det för att bli av med mitt fosfatproblem (har över 10 ppm).

    Men eftersom de höga fosfathalterna beror på att jag har använt en fosfatbaserad pH-sänkare/buffert undrar jag om pH kommer att höjas plötsligt när jag tar bort fosfat, även om jag hade tänkt göra det successivt genom att använda mindre doser Phosvec.

    Jag vet att jag skulle kunna få bort fosfat genom att byta en massa vatten, men det vill jag inte göra.

    Vad tror ni?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Jag tror att du har rätt i dina misstankar. Tar du bort bufferten som fosfaten utgör finns det risk att pH kommer att börja svänga upp och ner.

    Men är 10 ppm verkligen mycket? Tycker inte det låter så farligt. I åar i västra skåne ligger fosfat på filtrerat vatten mycket högre. Det är kraftigt övergödda vatten men ändå. Öring trivs som fasen där. Fast vad vet jag om halterna i akvarier?

    När det gäller fosfor finns det i en massa olika former och hur man analyserar spelar väldigt stor roll för resultatet. Jag gissar att du inte filtrerar vattnet innan du mäter. Är det verkligen bara fosfat (jonen PO4) som du mäter eller ingår organiskt och oorganiskt bundet fosfat eller andra föreningar med fosfor?

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Krax
      Jag tror att du har rätt i dina misstankar. Tar du bort bufferten som fosfaten utgör finns det risk att pH kommer att börja svänga upp och ner.
      Kan det vara bättre att strunta i Phosvec och istället avlägsna fosfaten genom upprepade vattenbyten samtidigt som jag behandlar det nya vattnet med Amtra Trop (fosfatfri pH-sänkare och buffert) så jag behåller pH 6.5?

      Ursprungligen postat av Krax
      Men är 10 ppm verkligen mycket? Tycker inte det låter så farligt. I åar i västra skåne ligger fosfat på filtrerat vatten mycket högre. Det är kraftigt övergödda vatten men ändå. Öring trivs som fasen där. Fast vad vet jag om halterna i akvarier?
      Växterna behöver inte mer än 1-2 ppm och de höga fosfatnivåerna som jag har innebär algproblem. Plus att jag har sett fiskar klia sig ibland (alla andra parameter är som de ska).

      Ursprungligen postat av Krax
      När det gäller fosfor finns det i en massa olika former och hur man analyserar spelar väldigt stor roll för resultatet. Jag gissar att du inte filtrerar vattnet innan du mäter. Är det verkligen bara fosfat (jonen PO4) som du mäter eller ingår organiskt och oorganiskt bundet fosfat eller andra föreningar med fosfor?
      När jag mätt kranvattnet visar testet 0 fosfat. Så jag misstänker att även om det kan vara lite organiskt bundet fosfat från fiskamaten, så beror de höga nivåerna på pH-buffuern jag använt. Testet jag använder är JBL:s PO4-test.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Växterna behöver inte mer än 1-2 ppm och de höga fosfatnivåerna som jag har innebär algproblem.
        Om 1-2 ppm fosfat inte ger dig algproblem kommer inte 10 ppm heller vara någon fara. Du kommer nog ha ganska stort kväveupptag däremot så det kommer bli jobbigt att hinna med att göda med KNO3 =)

        Alger klarar sig fint på runt 1-2 ppb, dvs 1000 ggr mindre än de rekommenderade nivåerna för växterna, så doserar du 5-10 ggr mer än vad växterna behöver så är det ingen skillnad för algerna. Dom har tillräckligt med fosfat ändå 8)

        Att börja mixtra med artificiella fosfatborttagare när du har växter är verkligen att slänga ner pengar och jobb i sjön eftersom du har hela burken full av fosfatknaprare.
        Senast redigerad av defdac; 02 March 2006, 09:53.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Om 1-2 ppm fosfat inte ger dig algproblem kommer inte 10 ppm heller vara någon fara. Du kommer nog ha ganska stort kväveupptag däremot så det kommer bli jobbigt att hinna med att göda med KNO3 =)

          Alger klarar sig fint på runt 1-2 ppb, dvs 1000 ggr mindre än de rekommenderade nivåerna för växterna, så doserar du 5-10 ggr mer än vad växterna behöver så är det ingen skillnad för algerna. Dom har tillräckligt med fosfat ändå 8)

          Att börja mixtra med artificiella fosfatborttagare när du har växter är verkligen att slänga ner pengar och jobb i sjön eftersom du har hela burken full av fosfatknaprare.
          Ok, så det gäller att ha tålamod och fortsätta byta vatten som vanligt och låta växterna knapra i sig fosfatet, tror du? Jag har dock inte märkt att det går åt så mycket KNO3, utan har har lätt kunnat ligga på 10-20 ppm.

          Tack för hjälpen!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Då kan jag lova dig att dina tester, som vanligt, är helt uppåt väggarna =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Då kan jag lova dig att dina tester, som vanligt, är helt uppåt väggarna =)
              Varför tror du det? Jag tillsätter ju KNO3 varje vecka.

              Jag har förresten precis läst att fosfatnivåerna i sötvattensakvarier borde ligga runt 0.5 ppm (inte 1-2 ppm som jag tidigare skrev). Och det stod även att för mycket fosfat kan orsaka algproblem.

              Och det är ett faktum att jag har lite algproblem. Mest trådalger, men även lite annat. Och så undrar jag förstås hur bra det är för fiskarna att simma i så mycket fosfat...
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Kan inte tänka mig att fosfat är giftigt för fiskarna i så låga nivåer som du skriver om. Jag tror också att det bästa du kan göra är att se till att dina växter trivs. Då slipper du nog algproblemen.

                Borde inte NO3 ligga runt ett par hundra ppm?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Borde inte NO3 ligga runt ett par hundra ppm?
                  Nej man brukar skjuta på att hamna runt 10 ppm. De känsligaste kritterna vi växtakvarister brukar ha vad gäller nitrat är räkor som brukar ha ett LD50 runt 40-50 ppm har jag för mig.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Fel fosfat?

                    Kom precis att tänka på en sak. Kan det vara så att eftersom mina höga fosfathalter beror på att jag har använt en fosfatbaserad pH-buffer, att det fosfatet jag har är bundet på nåt sätt så växterna inte kan tillgodogöra sig det?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Det är ofta fosforsyra (buffrar runt 6.0), H3PO4, som funkar fint som växtgödning:

                      "H3PO4= phosphoric acid
                      You can get this at hydroponics places as it's most often used in pH down.
                      Some hydroponics places use H2SO4 for pH down so as to keep the plants
                      growing vegetatively. Just ask they will know what your after.
                      Fischer Chemical supply has monobasic potassium phosphate. A jar will last a
                      lifetime.
                      "
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Det är ofta fosforsyra (buffrar runt 6.0), H3PO4, som funkar fint som växtgödning:

                        "H3PO4= phosphoric acid
                        You can get this at hydroponics places as it's most often used in pH down.
                        Some hydroponics places use H2SO4 for pH down so as to keep the plants
                        growing vegetatively. Just ask they will know what your after.
                        Fischer Chemical supply has monobasic potassium phosphate. A jar will last a
                        lifetime.
                        "
                        Bra

                        Har precis tetstat vattnet och har fortfarande över 10 ppm fosfat. Undrar hur mycket jag har egentligen, för att testet visar inte mer än 10 ppm.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        Arbetssätt...