Järnmangam i vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madaluha
    • December 2005
    • 48

    Järnmangam i vattnet

    Är det någon som vet om det är farligt för fiskarna att man har järnmangam i vattnet?
    Enda sättet att få tyst på en kvinna är att låta henne prata till punkt.

    (Citat av Claes af Gejierstam, han ska ju säga något klokt han också )
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Järn och Mangan finns gränsvärden för, för järn i kran 0,200 mg/l tjänligt med anmärkning.
    Mangan 0,050 mg/l från vattenverk inget gränsvärde ur kran så det ska förmodligen var 0.
    Det är för de ämnena i vattnet som man har i ett vattenberednings medel.
    Det finns också filter vid kran som tar bort ämnena men de förändras också vattnet.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Math
      • March 2005
      • 91

      #3
      jag har under tio sommrar druckigt vatten med mangan och järn(om det är det som färgar porslin) utan problem

      Nä det ska inte vara farligt
      //

      Mvh Mathias

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        Att det funkar för dig är ingen garanti för att fiskarna ska trivas med att simma omkring i det. Till exmpel gör det ju inte dig någon större skillnad om det är pH8 eller 6 i dricksvattnet, men fiskarna vill kanske ha lite att säga till om.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Gränserna för järn och mangan i dricksvatten är huvudsakligen för att det påverkar smak, lukt och färg negativt, järnutfällningar sätter igen rören, järn färgar badrumsporslin och tvätten brunt och mangan färgar svart.

          Speciellt giftiga är de inte så förmodligen är det ingen fara för fiskarna.

          Jag har periodvis mycket höga järnhalter i min ena brunn och fiskar och växter mår bra.

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            höga järnhalter kan ge problem med trådalger
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #7
              Jo, det är ju den allmänna uppfattningen, men jag har inga som helst problem med det. Men det kanske inte gäller den formen av järnjoner som finns i brunnsvattnet? Ingen aning.

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                en del klarar sej trots höga halter av järn medans andra inte gör det.

                själv får kag trådalger direkt om ja har i lite mycke mikronäring och efter va ja läst dom senaste dagarna så är min nutrisi-blandning åt h*****e
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                Arbetssätt...