CaCl2 77%

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    CaCl2 77%

    Jag behöver hjälp med att se vilken form av hydrat mina CC Road Flakes 77% är i.

    Är det här korrekt?

    Först lite atomvikter:
    Ca 40,1
    Cl 35,45
    CaCl2 = 111
    H 1
    O 16
    H2O = 33

    (111+x)*0,77 = 111
    x = 33 vilket råkar vara samma vikt som 1 styck H2O.

    Fråga 1) Mina road flakes är alltså CaCl2xH2O ?

    Fråga 2) Jag trodde bara det fanns CaCl2x2H2O och CaCl2x6H2O?
    http://www.defblog.se
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag vet inte svaret, men vid rumstemperatur _borde_ kalciumkloriden vara hexahydrat.
    Jag tittade på tillverkarens hemsida, men blev inte klokare av det.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Anledningen att jag ville veta lite mer exakt är att jag tänkte kalibrera mitt Hagen Ca-test, och nu är det gjort.

      1 gram av min CaCl2 i en dl batterivatten och 18 droppar av denna i 1 dl avjoniserat vatten ska enligt mina beräkningar bli 25 ppm Ca om det är CaCl2xH2O och 36 ppm om det är CaCl2. Testet sa att det var mindre än 35 ppm Ca. Det stämmer ju någorlunda

      Jag doserade även 8 tsk CaCl2 i 310-liters akvariet iförrgår vilket enligt beräkningarna ska ge mig runt 40 ppm om det är CaCl2 och mitt kranvatten ska innehålla 22 ppm enligt vattenverket. Testet sa att jag hade mindre än 60 ppm Ca i vattnet. Förvånansvärt bra alltså.

      Jag mätte även vanligt kranvatten och då sa testet att det var under 15 ppm, vilket det även gjort tidigare när jag mätt kranvattnet. Stämmer inte riktigt med vad vattnet är vid stationen (22 ppm) men det kan väl försvinna lite påvägen.

      Jag är nöjd med alltihop. Både testet och min CaCl2 verkar ge mig ungefär det jag vill ha: Ett grovt humm om hur calciumnivåerna ligger före/efter CaCl2-dosering och att det inte verkar vara speciellt mycket H2O i flingorna, som jag håller med dig om Azur är lite konstigt. Flingorna t om känns fuktiga.

      Alltihop är lite lätt meningslöst, men jag tycker fortfarande att det bubblar aningens bättre när jag doserar lite CaCl2 och vissa växter får inte fullt så skrynkliga blad.

      En annan stor anledning att jag började rota lite i det här var NE:s tuffa syremätningar:
      Denna webbplats är till salu! zoone.se är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, zoone.se har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • averater
        • March 2004
        • 381

        #4
        H2O är 2xH+1xO =18 g/mol

        fick efter lite snabbräkning antal H2O till knappt 2.

        om du vill använda CaCl2 till kalibrering är nog det lättaste att först torka den i ugn så det inte blir nått vatten alls kvar. mikro borde oxå funka...
        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Smart där med ugnen. Men nu känns det lite bättre, det spelar inte någon megastor skillnad om man beräknar på hydratformerna och rent CaCl2. Jag ville bara se till att vara ungefär rätt och testa Hagens Ca-test.

          Köpte ett Hagen NO3-test häromdagen (exp date 2008) som är komplett värdelöst =( Ger inte ens utslag på en >25000 ppm NO3-lösning. Än mindre en 10 ppms referenslösning.

          Dumma tester.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...