Sänka pH med avklakningsmedel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #31
    Ursprungligen postat av peterhaack
    Och jag skulle nog hellre använda ren fosfor(har använt detta i olika sammanhang med fiskar)
    Jag undrar vad du menar med ren fosfor? Grundämnet fosfor är ganska farligt att hålla på med. Brinner i luft, är dödligt giftigt och extremt reaktivt med en massa ämnen. Vilken form använde du?

    Kommentar

    • pupfish
      • December 2003
      • 248

      #32
      Askorbinsyra, citronsyra eller oxalsyra ger i princip samma resultat. DVS någon form av buffert måste till, såvida man inte sänker [Alk] obetydligt och pH ligger över 7. Visst fungerar fosforsyran (tack vare att den är TRE-protonig och svag syra), men buffert förmågan är svag. Gäller att hålla koll på den energi som tillförs och omvandlas av bakterierna (påverkar [Alk]).
      500+

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #33
        Ursprungligen postat av Krax
        Jag undrar vad du menar med ren fosfor? Grundämnet fosfor är ganska farligt att hålla på med. Brinner i luft, är dödligt giftigt och extremt reaktivt med en massa ämnen. Vilken form använde du?

        http://www.studera.com/nytto/persys/element/p.htm

        Ja förlåt jag menade fosforSYRA då alltså
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #34
          Ursprungligen postat av peterhaack
          Ja förlåt jag menade fosforSYRA då alltså
          Jag tänkte att du kanske var kemist och hade tillgång till och kunde handskas med fosfor. Men jag tyckte det var lite konstigt att hälla sånt livsfarligt i akvariet.

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #35
            Ursprungligen postat av Krax
            Jag tänkte att du kanske var kemist och hade tillgång till och kunde handskas med fosfor. Men jag tyckte det var lite konstigt att hälla sånt livsfarligt i akvariet.
            Jop jag har tillgång till röd fosfor men då vi talade om fosforsyra så... =O)
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            Arbetssätt...