Sänka pH med avklakningsmedel?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Ursprungligen postat av Nils Holmström
    Vad innehåller sånnahär pH minus preparat för syra?
    Ofta en mix baserad på just fosforsyrasystemet, med proportionerna avpassade för att hamna kring pH 6.5. "Seachem Liquid Diskusbuffert" t.ex. är en sån mix som jag själv använt.

Om det står "fosfatfri" på, så är det andra syra/bas kombinationer; jag vet inte vilka men om jag själv skulle svänga ihop en fosfatfri buffert för ett pH runt 5 - 6.5 skulle jag titta på citronsyra/citrat eller askorbinsyra/askorbat.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• pupfish
      • December 2003
      • 248

Ursprungligen postat av skalman79
      H3PO4 är i synnerhet en stark syra. Att påstå nåt annat är helt fel.
      Hmmm.... jag har en bestämd känsla av att du inte kan definitionen av svag resp. stark syra. Hur är den?
      500+

Kommentar

• LN
        • November 2004
        • 1478

Jag använder fosforsyra för att sänka PH. Har gjort så i flera år.
        Gick till Apoteket och beställde 100 kr tror jag att det kostade. och det räcker minst 10 år frammåt.
        Späder mitt 40ggr. Lösningen 0,5dl/100liter samt tillsätter 0,2dl bikarbonat.
        Landar på PH 6,2 i mitt kar och är hur stabilt som helst (med mitt kranvatten). Tillsätter lite mer bikarbonat med osmoset.
        Larry
        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

En stark syra är en syra som är fullständigt dissocierad i vatten, som t.ex. saltsyra som fullständigt löser upp sig i H+ och Cl-. Det är alltså inte ett mått på hur frätande syran är, annat än indirekt.

Fosforsyra är inte en stark syra, men det är i sammanhanget rätt ointressant; det intressanta är att det är en treprotonig syra, att dess reaktionsprodukter är ogiftiga, och att den har pKa som gör den lämplig som buffert.

Jag får nog också eka Larrys erfarenhet att fosfatbuffert funkar bra i akvarium. Jag har inte haft några algproblem med fosfatbuffert (fast jag vet att andra haft det).
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• LN
            • November 2004
            • 1478

Har 0 alger i mitt SA-kar. Men å andra sidan så har ja 6 L-malar som håller rent. Det var lite pill att hitta rätt dosering (mest för att ja var för försiktig).
            Larry

Kommentar

• mats m
              • September 2002
              • 515

Hej Larry.
              När köpte du syran,själv har jag köpt hos färgbolaget tills för ett år sedan.Då var priset ca.35;- kr. nu begär dom 135;. för en liter,nu kör jag med saltsyra a`35 kr. litern 35%.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ursprungligen postat av Azur
                Jag skulle vara orolig för att det kanske finns tensider (lösningsmedel) i avkalkningsmedel.

Fosforsyra vet jag annars att folk använder för att sänka KH i vattenledningsvatten - fördelen (jämfört med t.ex saltsyra) är att fosforsyran bildar fosfatbuffert som stabiliserar pH't vid den nivå man vill ha, nackdelen är att fosfat är växtmat & kan gynna algbildning. Har dock aldrig provat själv.
                Jag känner inte alls till något om avkalkningsmedel men fosforsyra använde jag i rätt stor utsträckning under några år dock tyckte jag att buffringsförmågan var rätt dålig (alltså tvärt emot vad Azur skriver) och jag gick därför då över till ekextrakt som jag tyckte buffrade betydligt bättre.
                Jag hade också stora algproblem vid användandet av fosforsyra som Azur nämner.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Azur
                  • March 2003
                  • 12946

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  buffringsförmågan var rätt dålig (alltså tvärt emot vad Azur skriver)
                  Mja, jag sa inte att buffringsförmågan var BRA, bara att den HAR buffringsförmåga, vilket du inte får någon alls om du t.ex. använder saltsyra för att sänka pH't istället, och man kan låsa pH't rätt bra vid ett visst värde genom att tillsätta tillräckliga mängder syra & korresponderande bas.
                  och jag gick därför då över till ekextrakt som jag tyckte buffrade betydligt bättre.
                  Det där är nåt jag undrat över. Jag kollade upp tanniner (de organiska syror som sänker pH't och anses buffra när man använder torv/ekextrakt), och jag kan inte hitta att de har nån buffringsförmåga alls förrän nere mot pH 3-4. Uppenbarligen är det nåt som buffrar i torv/ek filtrerat vatten, och troligen är det tanninerna, men jag vete 17 hur. Fast organiska syror är alltid knepiga. Nån som vet nåt om tanniner och kan belysa vad som händer i ett torvfiltrerat vatten?

Kommentar

• Krax
                    • December 2005
                    • 1329

Jag kollade upp tanniner (de organiska syror som sänker pH't och anses buffra när man använder torv/ekextrakt), och jag kan inte hitta att de har nån buffringsförmåga alls förrän nere mot pH 3-4. Uppenbarligen är det nåt som buffrar i torv/ek filtrerat vatten, och troligen är det tanninerna, men jag vete 17 hur. Fast organiska syror är alltid knepiga. Nån som vet nåt om tanniner och kan belysa vad som händer i ett torvfiltrerat vatten?
                    Nä jag vet inte hur humus buffrar men vet att det funkar som en svag buffert vid pH 6, inte så lågt som 3-4 i alla fall. Knepigt är bara förnamnet.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Sorry Azur - "övertolkade" det du skrev.

Men som sagt min erfarenhet av fosforsyra var dålig buffringsförmåga och algproblem
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

Det verkar ändå inte som att min tanke från början var helt off, det går alltå att anända fosforsyra för att sänka ph i akvarier. och citronsyra också? Det är alltså fullt möjligt att använda kalklösae md dessa beståndsdelar, men ganska klyddigt och opraktiskt med andra ord?
                        222 liter Malawi

Kommentar

• LN
                          • November 2004
                          • 1478

Med tanke på att fosforsyra är så billigt så hade inte ja kluddat med något annat. Däremot ökade alger kan ja inte hålla med om.
                          Hört att du Kjell tidigare har tipsatt om ekextrakt. Var köper du det??
                          Larry

Kommentar

• pupfish
                            • December 2003
                            • 248

...
                            Fosforsyra är inte en stark syra, men det är i sammanhanget rätt ointressant; ...
                            Nja...skulle den vara en stark syra (dissociera fullständigt) skulle den inte vara användbar i detta sammanhang.
                            500+

Kommentar

• Azur
                              • March 2003
                              • 12946

Som jag sa är fosforsyra en treprotonig syra med ogiftiga reaktionsprodukter och pKa som gör att den kan användas som akvariebuffert. Däremot anser jag fortfarande att sidospåret om vad en stark syra är, och vem som visste vad, var rätt ointressant i sammanhanget.

Nils: Javisst kan fosforsyra & citronsyra användas för att sänka pH; folk, inklusive jag, har gjort eller gör det. Javisst kan kalklösare användas, förutsatt att endast fosforsyra och citronsyra ingår. Jag skulle som sagt vara orolig för att det finns tensider i, eller giftiga föroreningar. Är det kalklösare avsedd för t.ex. kaffebryggare så torde gift inte vara ett problem, men är det kalklösare för t.ex. badrum, då skulle jag definitivt vara orolig.

Kommentar

• peterhaack
                                • November 2004
                                • 1752

Och jag skulle nog hellre använda ren fosfor(har använt detta i olika sammanhang med fiskar) och ren citronsyra(har börjat använda detta i sammanhang med microgödning med stor framgång) (läs tråd om Chelater och pH) ist för färdigblandad kalkösare!

Lite kul och nyttigt om Citronsyra

Lite kul och nyttigt om Fosforsyra

Senast redigerad av peterhaack; 24 February 2006, 13:08.
                                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

Kommentar

Arbetssätt...