Salt å Sånt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Smike
    • October 2002
    • 238

    Salt å Sånt

    Funderar på det här med salt i karet för malawisar. To do, or not to do, är väl inte den avgörande frågan direkt, det går nog bra vilket som. Men.

    Det jag mer undrar är vilken funktion saltet är tänkt att fylla och kopplingen till malawisjöns naturliga sammansättning. En del har jag redan hört, men det tål att höras igen då det mesta är av mer sporadiskt förekommande karaktär. Skulle vilja få en bättre helhetsbild av saltets syfte för att få lite mer kött på smalbenet.

    Salt av det vanliga slaget man oftast läser om att folk använder sig av är ju vanligt rent (jodfritt) salt som till nästan 100% består av... just det, är det natriumchlorid det heter eller?. Fyller sådant salt någon funktion som ska efterlikna något i naturen förekommande. Eller är det enbart mer i allmänt förebyggande hälsosyfte. Är det enbart natriumchlorid som har den effekten? Jag funderar närmast på alternativet till vanligt salt - mineralsalt som har en helt annan sammansättning.

    Då är vi inne på vanligt rent salt vs mineralsalt. Det finns ju tex färdiga saltprodukter för akvaristiska ändamål. En del av dessa produkter påstås vara lämpade för bla malawi- och tanganyikaciklider. Men då rör det sig ofta om mineralsalt (ofta med tillsatser av annat som påstås vara gynnsamt) varav en del är helt utan natriumchlorid som beståndsdel. Fyller mineralsalt en helt annan funktion än vanligt rent salt. Vad jag förstått så höjer mineralsalt bla. karbonhårdheten, men fyller det någon liknande funktion som det vanliga saltet gör - eller ska dessa salter ses som helt skilda i funktion från varandra. Vad är därutöver skillnaden mellan akvaristiskt mineralsalt och det mineralsalt man kan köpa i affärerna???

    Herrejösses vad tankar och funderingar blandas vilt, ursäkta om jag verkar rörig men det är väl för att jag känner mig sån och inte kan bringa någon större ordning i hur jag ska formulera mig. Plus att jag saknar kunskapen om vad det handlar om.

    Hoppas ni fattar på ett ungefär vart jag vill komma och vill ha svar/kommentarer om.

    Smike
    Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Det låter väldigt rörigt med salt. Tyvär vet jag mindre än dig men det ska bli roligt att läsa svaren.

    MSP
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • imported_n/a
      • January 2002
      • 585

      #3
      Hej

      Först en definition:
      Ordet "Salt" anger att ämnet(ämnena) är i fast form, dock inte vilket/vilka.

      I det salt som används till saltvattensakvarier innehåller en del vätekarbonat(HCO3) som höjer karbonathårdheten plus ett antal andra ämnen. Höjer också den totalahårdheten.

      Bordssalt(NaCl) höjer inte någonting förutom ledningstalet(mS/m), vilket förövrigt också det föregående gör.

      I naturen där karbonathårdheten är hög är också totalahårdheten hög eller precis tvärt om. Hög karbonathårdhet ger också högt pH.

      Tillsätter man t ex. bikarbonat(NaHCO3, vilket också är ett salt) höjs pH, karbonathårheten och ledningtalet men inte den totalahårdheten. Vill man till varjepris efterlikna naturliga vattenvärderna bör då också kalcium(Ca) och magnesium(Mg) tillsättas.

      Rickard Berg
      *************************
      http://http://www.killis.tk
      /Rickard
      don Quijote och KA.
      http://www.killifish.tk

      Kommentar

      • ChristinaP
        • January 2003
        • 4

        #4
        Saltet innehåller flera komponenter som inverkar på fiskars hälsa. Kloridjonerna som finns i salthaltigt vatten gör att nitrit inte kan insöndras i lika hög grad som utan närvaro av salt. Därmed tränger mycket litet nitrit (via gälar mm) in i blodplasman där det kan börja förgifta fisken. Detta är ju bra om man kanske slarvar litet med vattenbytena. Att det fungerar med salttillsats vid nitrittoppar har att göra med sötvattenfiskars fysiologiska respons på problemet att deras kroppar är saltare än omgivande vatten. Observera att detta varken har med vattnets redoxpotential att göra eller saltets surgörande/syregivande verkan på något sätt.

        Vidare så är mineralhalten i framförallt havssalt mycket nyttigt: Mineralerna urlakas snabbt ur fiskarnas depåer vid olika typer av stress. En salttillsats motverkar således att immunförsvaret påverkas efter långvarig stress, vilken annars skulle leda till att fisken drabbas av sk svaghetsparasiter.

        En till sak: Vissa levandefödare från svavelhaltiga fångstplatser har ansetts som knappt möjliga att hålla akvaristiskt. Där har man gjort en del lyckade fösrök med diverse salttillsatser. Observera att här var det alltså inte hårdhetsbildande salter som åsyftas.

        Hälsningar från Christina i VAAF/Västerås.

        Kommentar

        Arbetssätt...