Färgas vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeugma
    • January 2006
    • 17

    Färgas vattnet?

    Hej!

    Jag har ett Juwel Rio 180 utan Juwels egna filter. Jag har dock ännu inte kopplat in ett nytt filter då det ännu inte anlänt. Således har jag inte heller startat med fiskar eller växter.

    Mitt problem uppstod när jag fyllde akvariet med vatten första gången. Då hade jag i 35kg rådasand 0,8-1,2mm, 4st grönskifferstenar samt en 3D-bakgrund jag köpt på Hornbach i Göteborg. Köpte denna då den såg OK ut och var betydligt billigare än BTN.

    Felet som uppstod var att vattnet blev väldigt disigt. Jag misstänkte att detta kunde bero på damm-partiklar i sanden. Därför virvlade jag runt sanden rejält och bytte sedan det disiga vattnet. Jag gjorde denna procedur två-tre gånger för att få bort det värsta.
    Vattnet var fortfarande disigt men jag tänkte att så är det nog i början och att det lägger sig nog.

    Efter mer än 24h hade det fortfarande inte lagt sig och jag började bli orolig för infusorier. Dock började jag titta lite på bakgrunden. Den verkar vara gjord i något slags glasfiber-material och hade från början lite halvtransparent färg på sig. När jag tittade närmare på bakgrunden såg jag att den tappat färgen förutom på ovansidan där den varit ovan vatten.
    Jag misstänkte att detta kunde ha gjort vattnet grumligt och tog därför ur bakgrunden samtidigt som jag bytte allt vatten.

    Detta ledde till att vattnet blev helt klart och jag lät det stå så ett tag, samtidigt som jag duschade av bakgrunden i badrummet och lät den stå och torka.

    Efter att jag nu satt i bakgrunden igen så är vattnet åter disigt, om än inte lika disigt som första gången.

    Hur är det för er? Har ni vatten som är lite disigt eller är det något fel på min bakgrund? Eller kommer det att "lägga" sig efter några dagar? Kan det vara skadligt för fiskarna?

    Akvariet är 1m brett, och det är när jag tittar från kortsidan jag tydligast ser diset. Annars är akvariet bara 40cm djupt och på det avståndet blir det knappt så att man anar att det är disigt.

    Hur har ni det när ni tittar från kortsidan, verkar era akvarievatten också disiga?

    Tack för all hjälp som kan fås!

    Mvh. Johan
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #2
    Det kommer lägga sig ha bara lite tålamod..

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #3
      ? har du inget filter alls i karet..

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Förstår inte riktigt men har du kört igång akvariet helt utan filter, eller?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • zeugma
          • January 2006
          • 17

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Förstår inte riktigt men har du kört igång akvariet helt utan filter, eller?
          Jag har fyllt akvariet med vatten och inredning utan filter eller värmare. Inga fiskar eller växter än så länge, och jag kommer att ha filter och värmare innan jag släpper i något av detta.

          Vattenfyllningen var just för att skölja grus, rot och dyl.

          Mvh. Johan

          Kommentar

          • Thomas&Anna
            • January 2006
            • 1030

            #6
            Vilken färg har dammet?Vi har en rot som dammar och fått rådet att koka den med salt och skrubba den noga,vårat dis går i brun ton
            Thomas & Anna

            www.annaothomas.com

            Kommentar

            • zeugma
              • January 2006
              • 17

              #7
              Okej, nej, det går helt i vit ton. Det är lite bättre nu sen jag bytt vatten en gång, så det verkar som om det var färgen på bakgrunden som lösts i vattnet.

              Nu finns inte så mycket färg kvar och jag tror att efter några byten så kommer det antagligen att försvinna helt.

              Mvh. Johan

              Kommentar

              • sussia
                • January 2006
                • 273

                #8
                vitdis brukar val beror pa syret som forsvinner fran vattnet om man inte har varken vaxter eller pump... pumpen bor du kora igang sa fort du far den... =)
                Break on through to the other side.....

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av zeugma
                  Jag har fyllt akvariet med vatten och inredning utan filter eller värmare. Inga fiskar eller växter än så länge, och jag kommer att ha filter och värmare innan jag släpper i något av detta.

                  Vattenfyllningen var just för att skölja grus, rot och dyl.

                  Mvh. Johan
                  Meningen är ju att man skall skölja rent grus etc. innan man lägger ner det i akvariet och inte i akvariet.
                  Problemen beror väl helt enkelt på att gruset var smutsigt ocj då får man skälja ur det några gånger innan det blir rent.
                  Sedan kan du inte använda det stillastående vattnet i akvariet när du skall satrata det utan fyll upp helt nytt vatten innan du kör igång pumpar etc.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • zeugma
                    • January 2006
                    • 17

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Sedan kan du inte använda det stillastående vattnet i akvariet när du skall satrata det utan fyll upp helt nytt vatten innan du kör igång pumpar etc.
                    Tack! Det visste jag faktiskt inte, hade kanske tänkt använda detta vatten. Vad beror det på? Har det blivit syrefattigt? Är det någon dålig bakteriekultur som har kunnat skapas?

                    Mvh. Johan

                    Kommentar

                    Arbetssätt...