Start av akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sunkan aspidoras
    • June 2005
    • 925

    #16
    Ursprungligen postat av M.W
    Du kan ju inte svaret på det som du själv pratar om.. Kanske är du som ska plugga lite.
    hörru smart ass!!! Axeru angav sina värden och tyckte han fick konstiga förändringar... då talade jag om vad jag läst ang gh kontra kh! Var det fel eller? Du själv har inte kommit med ett enda vettigt inlägg... Men du har väl inget klokt att förtälja! Tips! bättre o va tyst..

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #17
      vilken otrevlig ton du har sunkan.. akta tungan så du inte blir avstängd från zoopet
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • M.W
        • November 2002
        • 393

        #18
        Du sa vad du läst om KH och GH, men du vet inte själv varför det är fel.. Då kanske det är bättre att vara tyst. Vattnet i fråga kanske är testat med multistickor som kan vara tvivelaktiga eller svåravlästa. Det "enda" kloka som jag sagt är att jag inte läst något om problem med vattnet och du har inget bra svar, bara att du har läst det. Ingen annan verkar känna till det, iallafall inte än, men tråden är ju inte så gammal än.. Kolla dina egna inlägg och se vad du har kommit med för klokt istället.
        If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

        Min blog
        PlantSwap

        Kommentar

        • Axeru
          • January 2006
          • 105

          #19
          Det var mitt fel att det blev en dispyt, skrev fel värde, var no lite trött. det ska vara 150ppm CaCO3, inte 15, ursäkta. hursomhelst så verkar vattnet inte riktigt "fungera". vet inte vad som skall göras, känns som ett högt pH och högt kh inte borde vara bra för växterna
          Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #20
            Det som skrivs i faktaböcker brukar hålla sig någorlunda till till sanningen.. om det är som du säger M.V eller va du hette så tycker du inte man ska lita på det man läser alltså, blir jobbigt att forska själv och experimentera i åratal för att dra sina egna slutsatser för att kunna säga att det är så! Hur har du själv kommit fram till dina kunskaper...åratal av forskning eller? En del goldmedlemmar har så ömma tår

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Det ska bli intressant att se om du kan svara på varför KH:t ska vara 75% av GH:t och varför det skulle vara vara dåligt. Tills du svarar på det så är det bara att inse att du yrar Sunkan =)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • urbanandersson
                • January 2003
                • 965

                #22
                Hej!

                Ursprungligen postat av Axeru
                Det var mitt fel att det blev en dispyt, skrev fel värde, var no lite trött. det ska vara 150ppm CaCO3, inte 15, ursäkta. hursomhelst så verkar vattnet inte riktigt "fungera". vet inte vad som skall göras, känns som ett högt pH och högt kh inte borde vara bra för växterna
                Är dina mätvärden från stickor typ 5 i ett? Dessa ger bra riktvärden men är inte att lita på till 100%

                Har du ph på 7,4 så är det inga problem med nåt alls.
                Låt bli att hälla i en massa kemikalier för att förändra dina vattenvärde. Det är bättre att ligga på stabila nivåer så fiskar och växter har en chans att vänja sig. (Kanske med undantag av co2)

                Läs på om växterna så du vet vilka som är lättskötta och börja med såna.
                Dom svåra kräver massor av ljus, co2 utrustning och perfekt gödning flera gånger i veckan. men OM man skaffar all världens utrustning så kan man ha nästan vad som helst i karet och det växer så det knakar.

                KH/GH diskussionen.
                Jag TROR att naturligt vatten som inte är processat i vattenverk brukar kh vara 75% av gh värdet, därav rekomendationerna i böckerna. Och detta vatten brukar ha ett bra ca/mg förhållande som växterna trivs med.

                Urban

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Jag TROR att naturligt vatten som inte är processat i vattenverk brukar kh vara 75% av gh värdet, därav rekomendationerna i böckerna.
                  Det skulle låta troligt om karbonaterna enbart kom från t ex kalciumkarbonat, men varför skulle allt annat vatten inte få användas?

                  Det viktigaste ur akvaristers synpunkt är att vattnet har en del KH så pH:t blir förhållandevis stabilt, men det har absolut ingenting med GH:t att göra.
                  CaCO3 är inte bättre än något annat CO3.

                  Och detta vatten brukar ha ett bra ca/mg förhållande som växterna trivs med.
                  ca/mg-förhållandet har ingenting med KH:t att göra.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • urbanandersson
                    • January 2003
                    • 965

                    #24
                    Ursprungligen postat av defdac

                    ca/mg-förhållandet har ingenting med KH:t att göra.

                    Nej, men jag syftade till det naturliga vattnet som inte har blivit processat i vattenverk.

                    Kommentar

                    • M.W
                      • November 2002
                      • 393

                      #25
                      Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                      Det som skrivs i faktaböcker brukar hålla sig någorlunda till till sanningen.. om det är som du säger M.V eller va du hette så tycker du inte man ska lita på det man läser alltså, blir jobbigt att forska själv och experimentera i åratal för att dra sina egna slutsatser för att kunna säga att det är så! Hur har du själv kommit fram till dina kunskaper...åratal av forskning eller? En del goldmedlemmar har så ömma tår
                      Precis, det har du rätt i "någorlunda till sanningen". Jag kollar runt mycket på nätet och ser om fler har samma uppfattning om saker och nöjer mig inte med första bästa jag ser, det blir inte åratal men timmar. Vad gäller ömma tår så sitter dom nog på dig, så fort du fick mothugg så ömmade det ordentligt..

                      Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                      hörru smart ass!!! Axeru angav sina värden och tyckte han fick konstiga förändringar... då talade jag om vad jag läst ang gh kontra kh! Var det fel eller? Du själv har inte kommit med ett enda vettigt inlägg... Men du har väl inget klokt att förtälja! Tips! bättre o va tyst..
                      If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                      Min blog
                      PlantSwap

                      Kommentar

                      • Axeru
                        • January 2006
                        • 105

                        #26
                        Det är inte ett 5 i ett Kh test, utan ett vanligt test, men det jag var oroad över var att det var ett högt värde, alltså hårt vatten, vilket jag trodde skulle resultera i att mina växter inte skulle trivas. har dock läst igenom mina växter på tropica och konstaterat att många tål hårt vatten.
                        Har man en gång lyckats hålla en Myriophyllum tuberculatum, då vet man.

                        Kommentar

                        • urbanandersson
                          • January 2003
                          • 965

                          #27
                          Ursprungligen postat av Axeru
                          Det är inte ett 5 i ett Kh test, utan ett vanligt test, men det jag var oroad över var att det var ett högt värde, alltså hårt vatten, vilket jag trodde skulle resultera i att mina växter inte skulle trivas. har dock läst igenom mina växter på tropica och konstaterat att många tål hårt vatten.
                          Bra gjort, att läsa på altså om vad man stoppar ner i sitt kar.

                          Urban

                          Kommentar

                          Arbetssätt...