Vattnet i Göteborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Vattnet i Göteborg

    Ska starta akvarium. Har inte till 100% bestämt mig för vad jag ska ha för fiskar, men som det ser ut nu blir det antingen guppys eller slöjstjärt.

    Jag är helt nybörjare på det här när det gäller vattenkemi. Har haft akvarium förut men då var min del bara att sköta fiskarna och min far höll i att se till att vattnet var bra så det har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

    Jag bor i Göteborg (bergsjön om det gör någon skillnad) och tänkte att någon kanske kan ge mig tips på vad jag ska ha i för medel i vattnet för att det ska bli fiskvänligt? Det jag märker själv är att det är klour (kan inte stava det ordet ^^) i vattnet, det känns direkt på doften.

    Vad bör jag ha i vattnet innan växter och fiskar ska få börja bo där?
    Räkbiten


  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Jag kör med inga medel alls...fast jag bor i stockholm.
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      Ursprungligen postat av Annaica
      Ska starta akvarium. Har inte till 100% bestämt mig för vad jag ska ha för fiskar, men som det ser ut nu blir det antingen guppys eller slöjstjärt.

      Jag är helt nybörjare på det här när det gäller vattenkemi. Har haft akvarium förut men då var min del bara att sköta fiskarna och min far höll i att se till att vattnet var bra så det har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

      Jag bor i Göteborg (bergsjön om det gör någon skillnad) och tänkte att någon kanske kan ge mig tips på vad jag ska ha i för medel i vattnet för att det ska bli fiskvänligt? Det jag märker själv är att det är klour (kan inte stava det ordet ^^) i vattnet, det känns direkt på doften.

      Vad bör jag ha i vattnet innan växter och fiskar ska få börja bo där?
      om det luktar KLOR om vattnet, kan du ha in aqua safe (tetras preparat) (eller liknade från någon annan tillverkare) , det viktigaste du skall göra är dock att spola ett par minuter INNAN du gör vattenbytet så allt gammalt vatten som stått i rören åker ut... annars står det på flaskan...
      köp inga dyra fiskar heller ifall du glömmer att sköta vattenbytet...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Annaica
        Ska starta akvarium. Har inte till 100% bestämt mig för vad jag ska ha för fiskar, men som det ser ut nu blir det antingen guppys eller slöjstjärt.

        Jag är helt nybörjare på det här när det gäller vattenkemi. Har haft akvarium förut men då var min del bara att sköta fiskarna och min far höll i att se till att vattnet var bra så det har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

        Jag bor i Göteborg (bergsjön om det gör någon skillnad) och tänkte att någon kanske kan ge mig tips på vad jag ska ha i för medel i vattnet för att det ska bli fiskvänligt? Det jag märker själv är att det är klour (kan inte stava det ordet ^^) i vattnet, det känns direkt på doften.

        Vad bör jag ha i vattnet innan växter och fiskar ska få börja bo där?
        Hej Annaica!

        Vad trevligt att du ska starta akvarium Ett vattenberedningamedel är, som MagicFingers redan nämnt, bra att ha för att neutralisera klor och binda eventuella tungmetaller och andra onyttiga ämnen (fiskar är faktiskt mycket känsligare än människor).

        Jag kör med Nutrafin's Aqua plus som är både billigare och drygare än den mer kända Sera Aqutan. JBL's Biotropol är jag sugen på att testa nästa gång det blir dags att köpa vattenberedningsmedel.

        Sen om du ska rikta in dig på guppy eller andra ungfödare kan det vara bra att skaffa nån inredning till akvariet som innehåller kalk. Om du däremot vill ha mjukvattensfiskar bör du undvika kalk. På zoopets första sida finns en länk som heter "Sötvattensfiskar - artbeskrivingar". Där finns det mycket nyttig information om de olika arternas egenskaper och behov. Jag rekommenderar att du läser om de arterna som intresserar dig innan du bestämmer dig för vilka du vill ha.

        Läs även: http://www.zoopet.com/index.php?opti...=166&Itemid=84

        och: http://www.zoopet.com/index.php?opti...=117&Itemid=88

        Ja, det finns många nyttiga länkar att botanisera bland Lycka till!

        Hur stort är akvariet förresten?
        Senast redigerad av batski; 14 February 2006, 12:40.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Ursprungligen postat av batski
          Hur stort är akvariet förresten?
          Tack så mycket för tipsen. Ska ta och läsa runt lite och köpa sånt medel

          Mitt akvarium är 160 liter.

          Om detta första karet går bra så tänkte jag starta ett lite mindre, är så sugen på att ha bla en kampfisk ^^
          Räkbiten


          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Är akvariet på 160 liter är nog levandefödare, typ guppys det bästa alternativet om du väljer mellan det och slöjstjärt. jag tycker dock att du ska söka lite bland artbeskrvningarna på zoopet och se om du hittar något annat kul också. det finns många fiskar som är minst lika bra nybörjarfiskar som guppys.

            Här är några med lägsta svårighetsgrad som utan problem skulle platsa i ditt akvarium: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_re...+Desc&ANTAL=15
            Senast redigerad av Nils Holmström; 14 February 2006, 12:20.
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Jag håller med Nils. 160 liter är för litet för slöjstjärtar. Om du gillar guppy så är endlers ungfödare både mycket friskare och sötare än guppies som tyvärr är väldigt sönderavlade.

              Kolla in:


              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...