Hur ofta byta vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #46
    Batski: De gifter som kan bildas i ett kar med belastning, helt nytvättat filter och helt nytt vatten heter amoniak och nitrat. Men, vad är det exakt för gifter som bildas i vattnet när ett inkört filter kör runt inkört vatten i ett kar utan belastning? Jag har aldrig hört något sådant innan.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #47
      Ursprungligen postat av Tropfrog
      Batski: De gifter som kan bildas i ett kar med belastning, helt nytvättat filter och helt nytt vatten heter amoniak och nitrat.
      Stämmer ja.

      Ursprungligen postat av Tropfrog
      Men, vad är det exakt för gifter som bildas i vattnet när ett inkört filter kör runt inkört vatten i ett kar utan belastning? Jag har aldrig hört något sådant innan.
      Jag har läst det här på zoopet. Och att man därför ska rengöra filtret efter ett strömavbrott som varat längre än nån timme.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #48
        När bakterierna dör av syrebrist och man startar filtret utan rengöring och låter vattnet rinna i en hink så händer något jag inte hittat förklaring till och det är att det första vattnet ur filtret innehåller mer nitrit än ammonium.

        En liten notering, när man kramar ur ett sk*tigt filter i ett akvarium så stiger ammoniumvärdet kraftigt.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • sunkan aspidoras
          • June 2005
          • 925

          #49
          Ursprungligen postat av Kockfrallan
          Tjena. Jag har just monterat mina BTN moduler i mitt 450l kar och mina fiskar få nu gå i ett 90 L kar under tiden.
          Jag har tagit allt vatten i från det stora karet till det lilla och kör det med ett innerfilter som jag har utöver ytterfiltret i det stora.
          Fiskarna kommer ju nu att gå i det lilla 2-3 dygn. Behöver jag byta vatten under denna tid eller ska jag låta det vara?


          Jag har ca 20 neontetror
          8 geophagus tocatins (ca 6-9 cm)
          2 sajica ciklider
          4 pittbull pleco
          6 pansar malar
          6 skalarer
          3 siamesiska algäter.

          Mvh Marcus
          Försent nu... men jag tycker du skulle kört ytterfiltert i lilla karet under tiden för att hålla bakteriefloran i det! innerfiltret har ju så lite biologisk kapacitet så det kunde du bara stängt av och gjort rent... sen tycker jag du ska fylla ditt stora kar med vattnet från 90L karet och resten nytt!!! vattnet du haft i tunna är väl inte lämpligt att använda tycker jag.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #50
            Ursprungligen postat av batski
            Stämmer ja.



            Jag har läst det här på zoopet. Och att man därför ska rengöra filtret efter ett strömavbrott som varat längre än nån timme.
            Vid strömavbrott utsätts bakterierna för syrebrist, det är något helt annat än när de utsätts för matbrist. Precis som för mäniskor så klarar sig bakterierna avsevärt längre utan mat än utan syre. Dessutom så händer det massor av andra otäcka saker i syrefattiga filter som man inte gärna vill ha ut i karet, både bakteriellt och kemiskt.

            Ett filter som går utan belastning tappar i effektivitet med tiden, men det tar lång tid innan du tagit död på alla bakterierna. I vilket fall så kommer ett sådant filter aldrig vara farligt för fiskarna och deffinitivt aldrig sämre än ett helt nytvättat. Det är klart bättre med några få överlevande bakterier än inga bakterier alls. Så var rädd om era filter!!
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #51
              Ursprungligen postat av Tropfrog
              Vid strömavbrott utsätts bakterierna för syrebrist, det är något helt annat än när de utsätts för matbrist. Precis som för mäniskor så klarar sig bakterierna avsevärt längre utan mat än utan syre. Dessutom så händer det massor av andra otäcka saker i syrefattiga filter som man inte gärna vill ha ut i karet, både bakteriellt och kemiskt.

              Ett filter som går utan belastning tappar i effektivitet med tiden, men det tar lång tid innan du tagit död på alla bakterierna. I vilket fall så kommer ett sådant filter aldrig vara farligt för fiskarna och deffinitivt aldrig sämre än ett helt nytvättat. Det är klart bättre med några få överlevande bakterier än inga bakterier alls. Så var rädd om era filter!!
              MVH
              Magnus
              Tack Magnus för att du rett ut detta! Jag missuppfattade alltså det, så jag trodde filtret blev giftigt av de döda bakterierna och trodde därför att det var samma sak om de dog av matbrist som av syrebrist. Jag är verkligen hemskt ledsen att jag kom med felaktigheter.

              Men hur länge kan bakterierna klara sig utan mat tror du? Utifrån vad jag läst så har jag fattat det som att det skulle gå ganska fort ändå.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...