ph Pendling ger pilska fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    ph Pendling ger pilska fiskar?

    Jag har experimenterat de senaste veckorna med hur mycket CO2 jag stoppar i min tank. Det har blivit en del problem med för lågt pH. Resultatet har varit att jag slagit på min urvädringspump på dagen, den går vanligtvis bara på natten och varje gång jag höjt pHt på detta sätt börjat både min Platy hane och min Black Molly hane jaga honor som galningar.

    Har någon sett nått liknande?
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Kanske inte pH pendling som ger pilska fiskar utan pH höjning? De mår inte bra av lågt pH och när du höjer det kanske de vill reproducera sig snabbt för att öka sin avkommas chanser att överleva nästa surstöt.

    Kommentar

    • morphriz
      • October 2005
      • 875

      #3
      jo precis, det var nått sånt jag tänkte. De slöar ju bara nät pHt är lågt, fast det kan ju bero på att CO2n kan nå över 30ppm
      --
      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
      - Shakespeare.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Sjunkande pH = regn = regnperiod = den årstid när många (men inte alla) fiskar leker.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Jösses! Jag har runt 9 ppm i mitt kar. Med allt kalk jag har sjunker inte pH under 7 där. Jag vill ha kalk så att snäckorna trivs. Så slipper jag alger.

          Det är nog bra för fisken också att inte trycka ner pH för mycket.

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Sjunkande pH = regn = regnperiod = den årstid när många (men inte alla) fiskar leker.
            Va smart du är! Helt rätt. Samtidigt måste det vara en avvägning för dem att inte leka för tidigt när pH är alltför lågt, för då dör rommen och ynglen. Så en period med lågt pH och sedan stigande borde trigga leken duktigt.

            Kommentar

            • morphriz
              • October 2005
              • 875

              #7
              Tja, jag har KH 10 men fortfarande ph 6.8. Det är det som är problemet. Jag flyttade ut min Ampullarier ur det karet för att dvärgbotiorna var på dem för mycket. Då tänkte jag försöka hitta en ny balans i karet, men det blev minsann inte som jag tänkt. Därav exprimenterandet
              --
              #define QUESTION ((bb) || !(bb))
              - Shakespeare.

              Kommentar

              Arbetssätt...