Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fulijett
    • March 2004
    • 21

    Hjälp!

    Hejsan! Har haft vatten i mitt akvarium i lite mer än en vecka nu utan fiskar i. Jag är nybörjare och förstår mig inte riktigt på värderna jag fick när jag testade vattnet. Jag fick KH till 3. Sen undrar jag hur mycket NO2 det kan finnas i utan att det blir farligt. Tänkte ha platy i mitt akvarium i alla fall. Det är på 54L. Fick pH till 6,4 men det är väl för lite för platy? Så hur höjer jag pH? Kan man göra om dH till mg/l? Jag har eSHa Aqua quick test. Blir yr av alla siffror, någon som kan hjälpa mig??
    Senast redigerad av Fulijett; 05 February 2006, 12:45.
  • Mi@
    • February 2006
    • 21

    #2
    jag förstår hur det är... har oxå nyligen skaffat akvarium å man blir galen på alla prov grejjer.. har oxå ett 54l akvarium.. hoppas du får hjälp men tyvär så kan inte jag hjälpa dig.. hoppas du får nått bra svar

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Har du vatten från ett vattenverk och inga fiskar då verkar inte ett pH på 6,4 riktigt mätt.
      Du ska inte ha över 0,3 mg/l nitrit, skadlig är nitriten över ca 1,5 mg/l.
      Det finns fler sätt att få ett jämnt pH, lättast och säkrast är att byta 30-40 % vatten i veckan.
      Kalkross i ett filter, några gram bikarbonat, kalkgrus på botten pH + från butiken andra sätt.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      Arbetssätt...