Måste jag rengöra gruset för att bli av med hinnan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    Måste jag rengöra gruset för att bli av med hinnan?

    Jag dras med en ständig proteinhinna i mitt akvarium som bara försvinner om jag kör rejält med ytrörelser, och då menar jag rejält . Ytrörelserna tycks dock höja mitt ph, vilket jag kämpar som en gnu för att sänka. När jag minskar ytrörelsen kan jag behålla det sänkta ph- värdet medan mycket krusningar på ytan tycks göra att pht går upp igen. Vad jag inte fattar är var hinnan kommer ifrån eftersom jag inte övermatar. Har hört (tror det var Batski som sa) att det är vanligt med hinna i nystartade akvarier, och eftersom jag har bytt filter för några månader sedan antar jag att det kan räknas som lite nystartat. Men jag tycker inte det borde bli SÅ extremt mycket hinna som jag har. Tar bort den varje dag med tidningspapper men efter bara några timmar är den där igen . Jag funderar på om det kan hjälpa att rengöra gruset eftersom det kan tänkas ligga gammal mat där. Jag matade för mycket i början (länge sedan nu visserligen), och innan jag lärde mig hur man matar med fryst artemia på ett smidigt sätt hamnade nog ett och annat på botten.... Kan det hjälpa att rengöra gruset, eller blir det bara ännu värre då eftersom filterbakterierna kanske till viss del följer med (eller gör de det?)? Tänkte även prova att byta flingfoder eftersom det har blivit värre sedan jag bytte till det jag nu har.

    Mvh
    Maria
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

    #2
    Ingen som har något litet, litet tips?

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      köp mollys/svärbärare/platus..
      dom brukar hänga vid ytan och "lapa" i sig det mesta så oxå hinnan....
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Hawkmoon
        • February 2005
        • 268

        #4
        Har du ytterfilter kan du komplettera med en sådan här.

        Jag har en själv med kanonresultat, alltid glittrande vattenyta.
        190L Trigon SA Powered by Co2
        112L Snäcklekare
        Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

        Kommentar

        • Björken
          • November 2005
          • 1174

          #5
          Jag har två platy och de äter visserligen av hinnan men de har ingen chans att sätta i sig den enorma mängd hinna som finns på min yta . Har inget ytterfilter till detta akvarium men det blir ett till det nya som dock kommer först om tre månader. Kanske är det då värt att pröva en sådan ytvattenrenare, men kan inte den höja pht på samma sätt som kraftig ytcirkulation gör?

          Ingen som tror på en grundlig bottenrengöring som akut lösning . Det måste ju bero på något att hinnan är där.......

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Strilrör, genomluftning, bubbelfilter, ytavrinning och i viss mån black molly eller ytcirulation är det som hjälper. Har man inget av det så har man hinna, det är normalt.

            Kommentar

            • Björken
              • November 2005
              • 1174

              #7
              Ursprungligen postat av dgqlof
              Strilrör, genomluftning, bubbelfilter, ytavrinning och i viss mån black molly eller ytcirulation är det som hjälper. Har man inget av det så har man hinna, det är normalt.
              Har strilrör och vattnet cirkulerar på ytan, och visst kan jag rikta strilröret mer uppåt så att det krusar sig ordentligt på vattenytan, men som jag tidigare skrev så leder det till ph- höjning, vilket jag till varje pris vill undvika . Genomluftning, bubbelfilter och ytavrinning vet jag inte vad det är.....

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Strilröret skall sitta ovanför ytan och spruta ner genom den för att fungera mot hinna.

                Det finns ingen genväg om du vill bli av med hinnan, bryt ytan eller ha den. Har du mätt hur pH-värdet förändras?

                Att tvätta sanden gör inte så stor skillnad, tvärtom direkt efter att du tvättat blir det värre.

                Kommentar

                • Björken
                  • November 2005
                  • 1174

                  #9
                  Ursprungligen postat av dgqlof
                  Strilröret skall sitta ovanför ytan och spruta ner genom den för att fungera mot hinna.

                  Det finns ingen genväg om du vill bli av med hinnan, bryt ytan eller ha den. Har du mätt hur pH-värdet förändras?.
                  Ovanför ytan . Jag har haft det strax under ytan och riktat det uppåt förut och det spolade väck en del hinna. Det går inte att sätta det över ytan för det sitter en glasskiva ivägen.

                  Ja, med den kraftigare ytrörelsen så går pht från ca 7,0 tillbaka till 7,5 eller så på ett eller två dygn. Fiskarna har varit mycket piggare och gladare sedan jag lyckades sänka pht nu och det är jag glad för, men samtidigt är jag ständigt rädd att de ska ha syrebrist..... Men de där andra alternativen du skrev som jag inte förstod.....vad är det då?

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #10
                    Genomluftning = syresten

                    Bubbelfilter är ett sådant där filter som drivs av utströmmande luftbubblor i ett rör.

                    Ytavrinning är en sådan som Hawkmoon länkade till ovan.

                    Gissar att ingen av dem passar dig om du är orolig för att få för mycket rörelse i ytan.

                    Kommentar

                    • Björken
                      • November 2005
                      • 1174

                      #11
                      Ursprungligen postat av dgqlof
                      Genomluftning = syresten

                      Bubbelfilter är ett sådant där filter som drivs av utströmmande luftbubblor i ett rör.

                      Ytavrinning är en sådan som Hawkmoon länkade till ovan.

                      Gissar att ingen av dem passar dig om du är orolig för att få för mycket rörelse i ytan.
                      Nej, det finns visst inga bra lösningar på detta problem, men tack så mycket för hjälpen . Ytavrinning förresten.....menar du att det fungerar på samma sätt, att ytan sätts i rörelse på ett sätt som riskerar att höja pht? Ursäkta min dumhet men jag vet verkligen inte alls hur en sådan mojäng fungerar..

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #12
                        Hur funkar det då för alla som tillsätter co2?

                        Men hur gör då alla ni som tillsätter co2 och inte vill vädra ut det? Dras ni med en ständig hinna eller har ni löst det på något annat sätt? Och ni som har bottenfilter......jag menar, det kan väl inte vara så att alla som inte har en massa turbulens på ytan alltid har proteinhinna, eller?

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av Björken
                          Jag dras med en ständig proteinhinna i mitt akvarium som bara försvinner om jag kör rejält med ytrörelser
                          Gruset gör varken till eller från. Hinnan är naturlig, de flesta akvarier har den.

                          Lösningen är att:
                          1) Köra med ett foder med lägre fett & proteinhalt än ditt nuvarande, eller
                          2) skaffa ett ytinsug till ditt ytterfilter (Fluvals ytinsug är bra, Eheims är skräp).
                          3) Skaffa nån av de fiskar som faktiskt äter ythinna - javatandkarpar är absolut bäst, men även platys sägs äta ythinna (mina har aldrig gjort det).
                          4) Ta bort hinnan med tidningspapper, hushållspapper el dyl nån gång i veckan.

                          Ytinsug är bästa alternativet enl min mening, följt av javatandkarpar. Brutal cirkulation vid ytan funkar bara delvis - precis där det strömmar som mest försvinner hinnan, men i resten av akvariet finns den kvar.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Nutrafin har en bakteriekultur som ska vara bra mot oljehinnan. Den heter Waste Control och är inte den vanliga bakteriekulturen (mot ammoniak och nitrit), utan det är andra bakterier som bryter ner döda växtdelar och annat.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Björken
                              • November 2005
                              • 1174

                              #15
                              Ursprungligen postat av batski
                              Nutrafin har en bakteriekultur som ska vara bra mot oljehinnan. Den heter Waste Control och är inte den vanliga bakteriekulturen (mot ammoniak och nitrit), utan det är andra bakterier som bryter ner döda växtdelar och annat.
                              Å, tack för tipset Batski! Förresten- jag var inne på din zoon och tittade och jag måste säga att det var läckert med ditt svartvatten. Jag brukar inte vara så förtjust i det annars, men det där såg verkligen bra ut.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...