Märklig lukt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marthin
    • February 2006
    • 4

    Märklig lukt

    Tjena, har fått en konstig lukt på mitt vatten.
    Tycker att luckten påminner om pepparrot. Har testat vattnet men hittar inget fel, fiskarna verkar inte må dåligt (än i allafall).
    Nån som vet vad det kan vara?
  • Salladen
    • August 2005
    • 267

    #2
    hmm nu har jag sprugit runt och luktat på mina kar Och ett av mina kar luktar också.

    Jag tror att det är växterna som luktar för mitt tanganyikakar luktar inte nått


    /Salladen

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      vattnet i mitt akvarie stinker fisk, luktar alltid nånting.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Idanajad
        • May 2005
        • 465

        #4
        Mina akvarier luktar mylla, som när man gräver i solvarm jord. Men pepparrot låter konstigt. Det är inte ammoniak, va?
        Peccator est aquarifex

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av Idanajad
          Mina akvarier luktar mylla, som när man gräver i solvarm jord.
          kan det va dom bakterier som tar hand om de biologiska avfallet som luktar.
          dom finns ju i jord också
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Idanajad
            • May 2005
            • 465

            #6
            Jo, jag tror också det. Fiskarna mår bra och växterna växer fint, så jag är inte alls bekymrad. Det är trevligt när det luktar gott. Vad jag däremot var lite orolig för var om marthin hade ammoniak i sitt akvarium (men det borde synas på hans fiskar gissar jag?).
            Peccator est aquarifex

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              jo tror nog ammoniak skulle synas då det är mer giftigt än nitrit.

              men inredning kan ju lukta en hel del
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Om det verkligen luktar pepparrot så är det nog något ämne från växterna som liknar pepparrotens försvarsämne. Försvaret är för att växterna inte ska bli betade av djur (snäckor och insekter).

                Det finns en växt som i Danmark kallas vandpeberrod - vattenpepparrot (vattenfräne). Den luktar extermt mycket pepparrot. Den är släkt med senap på långt håll.Vad har du för växter i karet marthin?

                Vad har du för snäckor och andra småkryp? Om växterna blir betade kan de börja producera försvarsämnen. Kanske är det du själv som klippt i dom?

                Jag tror inte att det är farligt för dina fiskar, men vet inte. För säkerhets skull ska du nog inte slarva med vattenbytena.

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raven
                  kan det va dom bakterier som tar hand om de biologiska avfallet som luktar.
                  Jag litar på marthins näsa. Säger han att det luktar pepparrot så är det nog något ämne från högre växter. Jag tror inte att bakterier kan producera så avancerade kemiska ämnen som lukten av pepparrot. Såna däringa växtförsvarsämnen brukar vara komplicerade organiska ämnen och vår näsa är väldigt bra på att känna igen dom. Tänk på alla kryddor som finns. Det är såna ämnen.

                  Kommentar

                  • Bucket
                    • February 2004
                    • 1020

                    #10
                    Ursprungligen postat av Krax
                    Jag litar på marthins näsa. Säger han att det luktar pepparrot så är det nog något ämne från högre växter. Jag tror inte att bakterier kan producera så avancerade kemiska ämnen som lukten av pepparrot. Såna däringa växtförsvarsämnen brukar vara komplicerade organiska ämnen och vår näsa är väldigt bra på att känna igen dom. Tänk på alla kryddor som finns. Det är såna ämnen.

                    Tror det var dethär som Raven svarade på.

                    Mina akvarier luktar mylla, som när man gräver i solvarm jord. Men pepparrot låter konstigt. Det är inte ammoniak, va?

                    jävla massa akvarium!
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      helt rätt Bucket
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      Arbetssätt...