syrgas på kvällen och på morgonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    syrgas på kvällen och på morgonen

    Jag har en syrgaselektrod därhemma just nu och mätte i akvariet igår. På kvällen innan lampan släckts var det 7,0 mg/l O2 i vattnet. I morse innan lampan tänts var det 6.6 mg/l. Skillnaden måste väl bero på att växterna inte syresätter vattnet på natten? Coolt att det gick att mäta.

    Jag bytte mäsk igår och koldioxiden har inte riktigt kommit igång. Jag måste mäta i kväll och morgon bitti igen för att se om CO2 gör någon skillnad för fotosyntesen.

    Sedan ska jag skaffa en mäskflaska till som jag seriekopplar så att jag kan få lite jämnare CO2 halt.

    pH var nästan 7,5 och KH nästan 6 i morse. Det betyder att halten CO2 är lite för låg för växterna (mest vårtsärv).

    Jag tryckte ner elektroden i sanden också och det var mycket lägre halt där men inte syrefritt.
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    Fotosyntesen blir tvärtm på natten (Mörker) då börjar växterna använda syre istället för co2
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Nja eller den slutar när det inte finns ljus och då tar växternas respiration över och det börjar märkas att de också förbrukar syrgas. De respirerar på dagen också (oftats mer eftersom det är varmare på dagen), men fotosyntesen producerar mer syrgas än vad växterna förbrukar genom respiration.

      Kommentar

      • averater
        • March 2004
        • 381

        #4
        Ursprungligen postat av Krax
        Jag tryckte ner elektroden i sanden också och det var mycket lägre halt där men inte syrefritt.
        beror kanske på att du rörde ner lite syreberikat vatten när du tryckte ner elektroden, kan i så fall testa att låta den ligga i sanden flera timmar så borde värdet sjunka ännu mer, om det nu inte var så du gjorde...
        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

        Kommentar

        Arbetssätt...