fluor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla_Cilla
    • January 2006
    • 112

    #16
    Ursprungligen postat av Krax
    Jag tycker i alla fall att du ska testa att skippa vattenberedningsmedel. Håll koll på akvariet och fiskarna och se om du märker något konstigt.

    Har du några växter som mår bra i? De hjälper till att hålla vattnet bra.
    har en växt, ganska vanlig, men vet inte vad den heter, den ser ut som "rävrompa" fast mindre, den är en flytväxt o växer jättefort. ska ev. köpa nån mer växt lite senare idag har bara 2 plastväxter just nu förutom flytväxten

    Kommentar

    • laerni
      • October 2005
      • 1046

      #17
      Ursprungligen postat av Lilla_Cilla
      utanför lkpg. för o beställa över nätet så måste man ha kreditkort väl? har ingen koll på det där
      lkpg? är det Linköping? Om så så har akvarieaffärerna Nutrafins Aqua Plus det i Norrköping, obs inte Djurmagasinet!
      Lasse

      Min Zoon

      Bilder på Diskusyngel mm:
      http://www.laerni.dk/rubin.htm
      Nytaget på Diskusfröna
      http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

      De senaste
      http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #18
        Bra idé att ersätta plastväxterna. De gör (nästan) ingen nytta. Köp nåt enkelt. Eller gå ut på sjön Roxen och borra ett hål i isen och ta upp lite undervattensväxter. De finns inne i grunda vikar utanför vassen. Absolut billigast. Och jag tycker att det är roligast också.
        Senast redigerad av Krax; 25 January 2006, 14:43.

        Kommentar

        • Lilla_Cilla
          • January 2006
          • 112

          #19
          Ursprungligen postat av Krax
          Bra idé att ersätta plastväxterna. De gör (nästan) ingen nytta.
          jag ska inte ersätta dom, men kanske borde köpa någon mer riktig växt, plastväxterna är bara till för att fiskarna ska ha ett lite lugnare hörn att gömma sig i. nån som vet någon växt med hyffsat stora blad som inte kostar massor? skulle se snyggare ut med olika växter o inte bara buskiga flytväxter

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            #20
            www.pwss.se kan du betsälla mot postförskott..
            Utan kreditkort alltså.. En flaska Aqua Safe kostar 170 kr... + frakt å postförskottsavgiften.. Det kanske blir tokdyrt men det är ett alternativ i alla fall...
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • Lilla_Cilla
              • January 2006
              • 112

              #21
              ska testa o köra utan ett tag, får se vad som händer har haft i lite mindre aquasafe vid varje byta, typ 5ml mindre för varje gång, kan fisken kanske "vänja sig" vid fluoret då? dum fråga jag vet

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Är du under 1,5 år ska du inte dricka vatten med fluor över 1,2 mg/l.
                Har fluor någon påverkan på fisk?
                Jag har inte läst om det har det men kan ha missat den informationen.
                Fluor är ett vanligt förekommande grundämne som finns i fisk.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • BengtO
                  • May 2005
                  • 216

                  #23
                  Hej
                  För ett antal år sedan skulle tillbringa några semesterveckor i dina trakter. Hade ett gäng D.azureusyngel (Pilgiftsgroda) som jag tog med mig. När jag började använda kranvattnet till dom så började huden lossna och de dog. Hade oxå några ägg. När de kläcktes använde jag vatten från en liten sjö i närheten, då gick det bra. Den enda förklaringen jag kunde få till mig var att det var en hög flourhalt i kranvattnet. Hur detta påverkar fiskar vet jag inte, men för grodyngel var det lika med snabb död.

                  Kommentar

                  • Lilla_Cilla
                    • January 2006
                    • 112

                    #24
                    fiskarna verkar må bra iaf, det jag är lite orolig för är att mina guppies snart ska yngla, vill ju gärna att ynglen klarar sig, eller iaf att några gör det...

                    Kommentar

                    • Krax
                      • December 2005
                      • 1329

                      #25
                      Fluor påverkar skelettbildningen hos växande yngel (och ägg). Vuxna fiskar (och grodor) som inte växer så fort är säkert mycket mindre känsliga.

                      Kommentar

                      • Lilla_Cilla
                        • January 2006
                        • 112

                        #26
                        Ursprungligen postat av Krax
                        Fluor påverkar skelettbildningen hos växande yngel (och ägg). Vuxna fiskar (och grodor) som inte växer så fort är säkert mycket mindre känsliga.
                        påverkar- hur då

                        Kommentar

                        Arbetssätt...