Nitrit hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ronnborg
    • January 2003
    • 15

    Nitrit hjälp

    Jag har startat ett nytt akvarie och har för något för hög nitrit halt i det, ca 0.3 mg/l. För att sänka halten skall man kunna föra över vatten från ett gammalt akvarie som har fin balans och bra värden.

    Min fråga är om jag skall ta "rent vatten" eller om jag skall ta med botten slam också från det gamla karet?

    Det känns ju som det skulle vara i slammet bakterierna finns mrn även där den största delen av nitrit finns.

  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

    #2
    Det bästa e nog om du tar filtret från ditt andra akvarie och "kramar ur" det i det där du har förhöjd nitrithalt. Då får du massor av bakterier och annat. Hur som helst så byt inte ut för mycket vatten mot helt rent från kranen. Då försvinner ju även dom bra bakterierna i utbyte mot inga alls!

    /Torsten

    Kommentar

    • petruswang
      • January 2003
      • 327

      #3
      Vid uppstart av akvarie kan man tillsätta bakteriekultur, eller göra som Torsten föreslår. Detta tillför bakterier i vattnet och kortar ner den tid det tar att bilda en balans. Men det tar ändå ganska lång tid innan balansen uppstår. Därför brukar jag rekommendera att man byter vatten (som vanligt) även i nya akvarium. Precis som du skriver så är det i slammet och i filtret som de goda bakterierna samlas. Därför gör det inte så mycket om du byter en del av vattnet. Tillräckligt med näring i form av nitriter kommer ju ändå att finnas kvar efter vattenbytet.

      Kommentar

      • ronnborg
        • January 2003
        • 15

        #4
        tack så mkt för svaren!
        Är även intreserad av om det finns fler trix att få nitrat nivån.

        Kommentar

        Arbetssätt...