Nitrit, tillfällig lösning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    • October 2005
    • 53

    #46
    Ursprungligen postat av Kramfors
    RISK FÖR ALLVARLIGA ÖGONSKADOR
    FARLIG VID FÖRTÄRING
    IRRITERAR ANDNINGSORGANEN OCH HUDEN
    Hudkontakt: Huden vitnar omedelbart och därefter kan rodnad, blåsor och eventuellt frätsår uppstå.
    Brand- och explosionsrisker:
    jag är inget barn. inte heller oförsiktig eller särskilt ointelligent.

    dokumentet jag länkade till uppger toxitet för fiskar, daphnier och alger och de doser jag rekommenderade ligger under den lägsta av dessa men borde ändå sänka nitritnivåerna märkbart.

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #47
      Ursprungligen postat av AnGelSiS
      Jag ger det tills imorron och har inte värdena förändrats så tar jag upp mina firrar å gör rent hela kittet samt åker till akvarielagret med pumpen å ber om råd!
      Hmm, pumpen tycker jag inte du ska röra, för det är ju där som det flesta nyttobakterierna finns...
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • AnGelSiS
        • January 2006
        • 5

        #48
        Glädjebesked!

        Om någon fof bryr sig så kan jag meddela att min enda överlevande guppy hade hunnit leka å mitt akvarium vart ett fisk BB! Ynglena har jag separat å dem trivs som fisken i vattnet *höhö* - på nitritfronten syns inte ett spår. Av testet att döma iaf....vattnet blir inte ens ljust rosa längre! Tror faktiskt att det var pumpen som det var fel på. För jag tog ur filtret å rengjorde å då jag skulle sätta tillbaka det så märkte jag att det gick att föra längre ned i behållaren än vad den var innan - jag ska nog inte låta sambon agera tekniker i mitt akvarium mer

        Fiskarna som överlevde mår super - och det syns verkligen. Så imorgon bär det av till zoo igen för att ge mina små rackare nya kompisar!

        Tack för alla tips å råd å urspårningar :P Jag kommer garanterat att förlita mig till detta forum igen!
        Pink Raveolution!

        Kommentar

        • dreas
          • August 2005
          • 264

          #49
          Vad kul att det gick någotsånär bra, en del tips kan jag ge dig!

          Om du tillsätter biotopol i dit kar skall du gärna vänta en stund (1 - 2h) innan du tillsätter "ny" bakterieflora för att försäkra dig om att beredningsmedlet inte tar ut den nya bakteriefloran.

          Sen bör man ta det lugnt i början av ett nytt kar (förmodar att det var nystartat), det tar en stund innan den biokemiska processen är så pass balanserad att man kan börja belasta den med mer fisk. Beroende på karstorlek starta gärna med 1 - 3 guppys.

          Här kommer en bra länk som påvisar denna biologiska process, nu går det att snabba på den här processen med "bakterieflora" på burk såsom Nitrivec och denitrol etc eller filtermojs ifrån ett annat fungerande kar, men man bör ändå lära av den naturliga processen för att få den grundläggande kunskapen. Har du redan ett fungerande kar så kan du köra igång den nya pumpen i det karet i ett par veckor innan du startar upp ett nytt kar så ger du det karet en bra start.



          Nu vet jag inte om man får direktlänka hit men ta gärna bort länken om jag felat.

          Sen är jag själv inte så pigg på att hälla en massa kemiska medel i vattnet, det är bättre att lära sig grunderna om vattenkemi och hur ett akvarium fungerar en joxa runt med en massa hälsovådliga produkter. Kan man det har man en större behållning av sin hobby och kan uppskatta ex alger och annat smått som virvlar runt i våra akvarium.

          Lycka till med din hobby och hoppas att du hittar nya trevliga fiskar!

          /Andreas

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #50
            Ursprungligen postat av dreas
            Sen är jag själv inte så pigg på att hälla en massa kemiska medel i vattnet, det är bättre att lära sig grunderna om vattenkemi och hur ett akvarium fungerar en joxa runt med en massa hälsovådliga produkter. Kan man det har man en större behållning av sin hobby och kan uppskatta ex alger och annat smått som virvlar runt i våra akvarium.
            Fast bakteriekulturer är väl inga kemikalier, utan just levande bakterier. Inte heller vattenberedningsmedel är hälsovådliga kemikalier, utan snarare tvärt om. De neutraliserar och binder upp kemikalier i kranvattnet som är hälsovådliga för fiskarna.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #51
              Jag har sett uppgift om att vattenberedningsmedel kan innehålla Natrium Thiosulfat, Natrium bisulfit, Polyvinylpyrrolidone.
              Ett inlägg om PVP har funnit i Zoopet tidigare.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #52
                Ursprungligen postat av Kramfors
                Jag har sett uppgift om att vattenberedningsmedel kan innehålla Natrium Thiosulfat, Natrium bisulfit, Polyvinylpyrrolidone.
                Ett inlägg om PVP har funnit i Zoopet tidigare.
                Jo men dessa kan omöjligen vara skadliga. Annars hade fiskarna tagit skada av dem. De är absolut inte skadligare än de kemikalierna som redan finns i kranvattnet.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #53
                  beror nog mycke på vilken mängd man har i.
                  håller man sej till rekommenderat mängd så tror ja det är säkert att använda men har man i för mycket då kan det nog bli proble,
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  Arbetssätt...