Hejsan alla !
Jag har kollat upp lite på min hemorts websida angående vattnets kvalité och hårdhet osv.
Jag ska starta upp ett nytt kar i helgen som kommer och vill så gärna ha Malawi i det. Dom vill ju ha hårt vatten men här i Karlstad har vi mjukt till väldigt mjukt vatten. På kommunsidan stod det följande :
Grundfakta Sörmoverket 2003 <----"mitt" reningsverk
Typ av vattentäkt: Grundvatten med ytvatteninfiltration (konstgjord infiltration)
Antal personer anslutna: 60 000 i Karlstad och ca 12 000 i Hammarö
Produktion 2003: 8 050 498 m3
Kapacitet: 9 500 000 m3 per år
Använda kemikalier: Natronlut, koldioxid, släckt kalk
Dricksvattnets pH-värde 8,2 (2003-08-11)
Dricksvattnets hårdhet: 3,0 °dH (2003-08-11)
De flesta akvariebutiker här tar tex inte hem vallisneria för dom dör i för mjukt vatten. Men det står ju att dricksvattnets pH är över 8, det är ju inte mjukt ju ?! eller ? Blir lite förvirrad...
Skulle malawi trivas i detta vattnet och även vallisneria då ?
Jag är verkligen ingen expert på detta men man lär sig ju lite nytt varje dag
Är tacksam om någon skulle kunna ge mig lite klarhet i detta =)
Jag har kollat upp lite på min hemorts websida angående vattnets kvalité och hårdhet osv.
Jag ska starta upp ett nytt kar i helgen som kommer och vill så gärna ha Malawi i det. Dom vill ju ha hårt vatten men här i Karlstad har vi mjukt till väldigt mjukt vatten. På kommunsidan stod det följande :
Grundfakta Sörmoverket 2003 <----"mitt" reningsverk
Typ av vattentäkt: Grundvatten med ytvatteninfiltration (konstgjord infiltration)
Antal personer anslutna: 60 000 i Karlstad och ca 12 000 i Hammarö
Produktion 2003: 8 050 498 m3
Kapacitet: 9 500 000 m3 per år
Använda kemikalier: Natronlut, koldioxid, släckt kalk
Dricksvattnets pH-värde 8,2 (2003-08-11)
Dricksvattnets hårdhet: 3,0 °dH (2003-08-11)
De flesta akvariebutiker här tar tex inte hem vallisneria för dom dör i för mjukt vatten. Men det står ju att dricksvattnets pH är över 8, det är ju inte mjukt ju ?! eller ? Blir lite förvirrad...
Skulle malawi trivas i detta vattnet och även vallisneria då ?
Jag är verkligen ingen expert på detta men man lär sig ju lite nytt varje dag

Är tacksam om någon skulle kunna ge mig lite klarhet i detta =)
Kommentar