Londondimma och lila ljus...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AquaNewbee
    • January 2006
    • 4

    Londondimma och lila ljus...

    Hej!

    Har ett hundra liters akvarium som det varit en sköldpadda i under ca tre år, köpte det billigt från blocket. Kokade och sköljde stenarna ordentligt skrubbade ur karet ordentligt och sköljde, fyllde sedan på och använde "sera aquatan". Lagade till och grejade snyggt så ser jag till mitt förtret att vattnet blivit alldeles dimmigt, tänkte att det kanske var någon grej som utsöndrat det men det efter nogranna studier av prylarna så fick jag ge upp den teorin. Vad kan det vara som gör vattnet så? och är det farligt för mina små vänner? Det luktar lite eller rätt ordentligt urkas där i kan det på en dag byggas upp så mycket skit?
    Fråga två gäller min nya lampa som avger lila ljus, antar att det är någon sorts uv grej men osäker, behöver de annat ljus än den eller klarar dom sig? Herre gud snart tar jag väl död på dom stackarna!
    Hä årn schä!
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    #2
    Hej!

    Kolla under akvarievatten tex denna länken:


    Urban

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Lila/UV ljus låter väl inte så bra. Kan du kika på armaturen och ljuskällan och skriva ner vad det står där?
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jag gissar på att det är ett reptilrör om det varit en sköldpadda i karet.
        Reptilrör avger UVA och UVB (från någon upp till 10%) ljus för att sköldpaddorna ska kunna producera D3 vitamin som hjälper till med kalciumuptaget.
        Dessa rör är rätt kassa som växtljus så av den anledningen bör du byta.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • AquaNewbee
          • January 2006
          • 4

          #5
          Hej och TAck!

          Mycket bra svar och snabbt! Tack och bock!

          Röret heter sylvania aquastar F18W/174-t8 10000k. Kan mina fiskar bli sjuka av det?
          Dimman har i alla fall försvunnit! Tack allihopa!
          Hä årn schä!

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ursprungligen postat av AquaNewbee
            Hej och TAck!

            Mycket bra svar och snabbt! Tack och bock!

            Röret heter sylvania aquastar F18W/174-t8 10000k. Kan mina fiskar bli sjuka av det?
            Dimman har i alla fall försvunnit! Tack allihopa!
            Grattis till rören.
            Det är ett riktigt bra rör för växter du har där, inte alls ett reptilrör.
            Sen kanske du inte gillar ljuset i karet, det är en annan sak, men väljer du ett gulare rör så är det med största sannorlekhet sämre till växterna också. Fiskarna bryr sig inte nämnvärt vilket spektra ljuset har vad jag vet.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • AquaNewbee
              • January 2006
              • 4

              #7
              Ahaaa! (Kille med koll) Tack så mycket!!! Vilken överaskning då kan jag andas ut...

              Tack alla!
              Hä årn schä!

              Kommentar

              Arbetssätt...