nu blir jag ledsen..allt går fel..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    nu blir jag ledsen..allt går fel..



    Min blå ciklidhane åt upp en av fem blodmunstetror, inte mycket att göra åt det...
    Men vattnet hade bra värden igår efter flera byten för att få ner nitriten, och nu har den såklart stigit igen...Blä"!!!
    Dessutom har KH värdet gått ner till nästan under 3 från drygt 6.. Det är väl inte heller bra antar jag.. Å ph verkar som det har stigit från 6,6 till 6,8..Ingen större skillnad men det tyder ju ändå på att det är ostabilt...

    Jag antar att det mesta kommer att dö... Det jag sörjer mest är min fina Gabonräka å dom siamesiska algätarna, fast dom verkar pigga just nu...
    Jag vet inte hur känslig räkan är men jag hoppas att han kommer att klara sig...


    Blä och usch, nu känns allt botten....
    Senast redigerad av miiaoo; 12 January 2006, 17:52.
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Byt mer vatten och tillsätt nitrivec, har du möjlighet så kan du kanske få lite innehåll från något riktigt inkört filter att ha i ditt eget (om du har ytterfilter)

    Vad det gäller hårdheten så får du väl se om du kan höja den på något sätt, så får du ju stabilare pH-värde också.

    Ta bara en sak i taget och ropa inte oj förrän du landat i bäcken eller något, så ska du se att det löser sig.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      tack

      det största "problemet" just nu känns som att dom blå cikliderna har ca 60 frisimmande yngel... Jag vill inte spara varken dom eller föräldrarna men jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att bli av med dom. Vi ju helst att i alla fall dom vuxna ska få flytta till ett större akvarium, men vi har bara det där dom bor nu..

      Ska man ta bort en del yngel för att minska belastningen på vattnet? Eller...
      Jag står helt handfallen nu känns det som...

      Men jag ska byta vatten igen... Stackars den blå ciklidhanen, han blir superstressad av vatten byten, han tappar färgen och bara ligger på botten..
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        Det lönar sig med största sannolikhet att minska belastningen.

        Fiskarna kan du ju byta in i akvarieaffären.
        Får du inget inbyte, har du iaf gjort vad du kunnat för att de ska få ett bättre hem.

        Hur bytar du vatten? Jag ahr aldrig märkt att fiskarna skulle bli stressade vid vattnebyte, jag tömmer med en lång slang till golvbrunnen på toan, och fyller sen direkt från kranen med väldigt lågt tryck.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          tror

          Ursprungligen postat av Nils Holmström
          Det lönar sig med största sannolikhet att minska belastningen.

          Fiskarna kan du ju byta in i akvarieaffären.
          Får du inget inbyte, har du iaf gjort vad du kunnat för att de ska få ett bättre hem.

          Hur bytar du vatten? Jag ahr aldrig märkt att fiskarna skulle bli stressade vid vattnebyte, jag tömmer med en lång slang till golvbrunnen på toan, och fyller sen direkt från kranen med väldigt lågt tryck.
          Du att nån affär kan tänka sig att ta emot dom vuxna? Det skulle ju vara fint..

          Jag byter genom att slanga ur en 10 l hink i taget och fyller på genom att sänka ner en tillbringare i akvariet för att slippa stora strömmar som river omkrin i sanden. Men jag har testat att ställa en 1 l tillbringare ovanför och slanga ner vattnet med en tunn slang, ca 4 minuter per liter. Men det gör ingen skillnad, han blir jättestressad ändå. Men det har nog med hans yngel att göra...
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Jaja, det är många affärer som tar emot vuxna fiskar.. och säljer dem dyrt sen...
            Men jag tycker själv det känns skönt att lägga över anvaret på någon annan att hitta ett nytt hem. Sen om man får betalt eller inte spelar itne så stor roll.
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              #7
              Ursprungligen postat av Nils Holmström
              Jaja, det är många affärer som tar emot vuxna fiskar.. och säljer dem dyrt sen...
              Men jag tycker själv det känns skönt att lägga över anvaret på någon annan att hitta ett nytt hem. Sen om man får betalt eller inte spelar itne så stor roll.
              nä, jag behöver absolut inga pengar för dom , bara jag slipper ha dom här eller avliva dom..
              Men ynglena är bara 1 vecka gamla.. hur tar man bäst bort dom... Känns ju hårt att spola ner dom i toan..eller??
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                spola ner dom i toan är djurplågeri.. bättre o skära eller klippa av huvvet på dom i så fall
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  #9
                  jo, det

                  Ursprungligen postat av andreassofus
                  spola ner dom i toan är djurplågeri.. bättre o skära eller klippa av huvvet på dom i så fall
                  ju inte så schysst att spola ner dom, men problemet är att ynglena bara är ca 7-8 mm stora, hur kan man skära dom,... ?? Dom är väl omöjliga att hålla i..
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    #10
                    tja, e dom så små skulle du väl kunna mata dom andra fiskarna med dom
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      #11
                      tack...

                      Ursprungligen postat av andreassofus
                      tja, e dom så små skulle du väl kunna mata dom andra fiskarna med dom
                      Det kommer att bli så...

                      Killen får åka och ge bort föräldrarna imorron så får ynglena klara sig eller bli mat till tetrorna...

                      inte så snällt, men det är djungelns lag som gäller...
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #12
                        ja de e nog de bästa.. nu vet ja ju inte va dom andra e för fiskar , om dom inte e så stora kanske dom inte klarar äta dom o om de finns många gömställen så kan dom ju faktiskt klara sig ändå

                        lycka till!
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          #13
                          japp, nu är det bättre...

                          Värdena har blivit avsevärt bättre efter 70% byte..
                          Sen har vi tagit ur de blå cikliderna som skitade ner rätt mycket..
                          Hanen stressade ihjäl en till tetra inatt så det är en mindre sån också..

                          Annars så blev alla mycket piggare när vattet blev renare, hoppas bara att det håller sig stabilt nu...

                          Sen tror jag att ca 30 yngel har strukit med idag, uppätna eller annat...verkar det som.. Men det är bara bra för oss just nu för vattnets skull...
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...