Nitrivec bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av mmm
    Visst är det säkert så på en del orter att man måste använda vattenberedningsmedel. Men på de flesta tror jag inte man behöver det, och det är nog många som använder det i onödan. Jag använder själv varken Nitrivec eller AquaSafe och tycker det fungerar bra. Men sen bor jag i och för sig på samma ort som Guy.
    När man svarar på detta sätt så glömmer man totalt hur de allra flesta sköter sina akvarium.
    Så om man ger rådet att man t.ex. inte behöver använda vattenberedningperparat av något slag i Halmstad så innebär det samtidigt att alla (oavsett hur de sköter sitt akvarium) lyssnar på rådet vilket kan få drastiska konsekvenser för många.

    Man måste vara medveten om att vattenberedningspreparat ger en extra säkerhet mot 1/ olämpligt kranvatten 2/ olämlig start och skötsel av akvariet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #17
      Läs vad Per på Tsunami Koi skriver om bakteriekultur. http://www.tsunamikoi.com/prodb.htm#Filterstart
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Läs vad Per på Tsunami Koi skriver om bakteriekultur. http://www.tsunamikoi.com/prodb.htm#Filterstart
        Tack för länken! Vet du om det går att fått tag på Microbe Lift-produkter i mindre förpackningar? Jag har ju ingen damm och det kostar en del för en hel liter.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Läs vad Per på Tsunami Koi skriver om bakteriekultur. http://www.tsunamikoi.com/prodb.htm#Filterstart
          I och för sig intressant men jag tycker nog att man alltid skall ta reklamen med en nypa salt. Självklart är de produkter man själv säljer bäst
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #20
            Ja, det är sant, men Tsunami vågar nog inte skriva så positivt om det inte är bra då de är måna om sin renommé.
            Fast när något heter Super Start så klingar det något fel för mig.
            Men ändå får man vara skeptisk mot alla tillsatser som lovar att allt ska bli så bra med just deras produkt.
            Själv har jag använt Nitrivec i 5 liter förpackning inne mest för att jag betalar nettopris, och har inget att anmärka på den.
            Använder också i utedammen frystorkad bakteriekultur som har fungerat för mig.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #21
              Har man hållt på med akvarier ett tag så minskar behovet av att använda alla preparat som marknaden har att erbjuda. Det tar ju ett tag innan man får fingertoppskänsla eller "våta" fingrar (som Kjell skriver om i Akvarieguiden). Vad jag har tyckt ha varit allra effektivast har varit urkramade filter som Kjell säger. Visst blir det lite skitigt men det klarnar ju efter några timmar.

              Personligen så vet jag inte så mycket om Nitrivec eller Denitro, deras kemiska sammansättning eller vilket som är bäst eller billigast. Jag tror det är strunt samma. Bactozym har vi använt flera gånger och aldrig fått nitrittoppar med. Framförallt har vi använt det vi nystart eller efter sjukdom. De är ganska smidiga eftersom det är kapslar som man trycker in i filtret. Det var länge sedan jag hade nitrit i något akvarium men det är alltid bra att ha hemma tycker jag. Även om nitrittopparna uteblir så kan det ju vara att man råkar ut för sjukdom och måste medicinera. Då känns det bra att ha nån sorts bakteriekultur hemma eftersom även nyttobakterierna sveps med av medicinen. Då blir ju akvariet oxå att betrakta som nystartat.

              Vattenberedningsmedel använder vi inte heller längre, det använde vi bara i början när vi trodde att det var absolut livsnödvändigt. Sen hittade vi till zoopet... Man ser direkt om det skulle vara nåt tokigt med vattnet eftersom fiskarna i så fall beter sig annorlunda och eftersom de simmar som vanligt finns ingen anledning att pytsa i mer kemiska preparat.
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Martin...
                • January 2006
                • 5

                #22
                Nu provar jag nitrivec för första gången. Jag starta upp ett nytt 110 liters kar i förrgår... får se ifall de blir någon skilnad mot att starta upp ett kar utan..!?
                Testar man inte får man inget veta!!! haha..
                Mvh Martin...

                200 112 110 54

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #23
                  "finns ingen anledning att pytsa i mer kemiska preparat".
                  Om kranvattnet inte innehåller tungmetaller, Koppar, Klor mf ämnen.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ursprungligen postat av Lenmar
                    Man ser direkt om det skulle vara nåt tokigt med vattnet eftersom fiskarna i så fall beter sig annorlunda och eftersom de simmar som vanligt finns ingen anledning att pytsa i mer kemiska preparat.
                    Det är det som jag inte är så säker på. Att man skulle se det på fiskarnas beteende. En del miljögifter är ju skadliga när man ständigt exponeras för dem under lång tid...

                    Sen är väl alla preparat inte kemiska i den bemärkelsen att de innehåller syntetiska kemikalier. Enligt det som står på förpackningen ska t ex Nutrafins Aqua plus innehålla bara naturliga ingredienser.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #25
                      Ja, ja, ja... Vi har alla våra teorier!! Å jag blir salig på min tro!!
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...