JBL Ammoniumtest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    JBL Ammoniumtest

    Jag undrar om det är nån som har det och som det funkar för. För oss funkar det inte så himla bra.

    Jag har följt instruktionerna: Dragit upp 5 ml akvarievatten, kört med testvätskorna i rätt ordning väntat fem minuter och sedan försökt läsa av. Resultatet skall bli grönt i någon form, från ljust limegrön till mörkaste grönsvart (Heja GAIS!!). När vi gör provet så har vi alltid fått det till nån sorts brunorange!! Den färgen finns inte med på skalan så hur skall man tolka det? Jag skickar med några bilder. Är det fel på vårt test eller kan man tolka det på annat sätt?? Nitriten är noll och nitrat håller sig under 20 mg/l.
    Bifogade filer
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kan testet va gammalt ?
    va är det för färg på vattnet innan du testar ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Nej det är inte gammalt.
      Färgen på vattnet är som vanligt akvarievatten, kanske aningens, aningens färgat av rötterna. Så det vette tusan. Jag tänkte väl mest kolla ifall det fanns fler som hade samma problem med testet som mig...??
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Ta dubbelt så mycket vatten och dubbelt av testvätskorna brukar det syna bättre.
        Var noga med mängden vatten, det bästa är att mäta upp vattnet i en spruta.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Okej, jag skall testa att göra som du tipsar om Kramfors. Jag drar faktiskt upp vattnet med spruta så jag vet ju att jag har exakta mängden som de föreskriver... Jag skall prova... Jag förväntar mig inte att det skall ge något dåligt utslag i och för sig för friskarna är hur välmående som helst och akvarierna ser friska ut.

          Frågan är hur många zoopetare som använt detta testet och som tycker det funkar bra?
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • pgmagnusj
            • May 2005
            • 36

            #6
            Jag använder det. Har iofs aldrig uppmätt något annat än 0, vätskan är då lite gulare än den ljusast gröna färgen på skalan.
            Magnus Johansson

            260 l Malawi
            54 l Tanganyika
            63 l Sällskap
            Diverse yngel/spottkar 54-160 l

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Tack för svaret pgmagnusj!
              Alltid kul när någon tar sig tid att svara på frågorna man har! Vårt vatten blir lite mörkare gult-orange.... så jag antar att det inte är något alarmerande för då hade testsvaret varit grönt i nån form...
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              Arbetssätt...