20% vattenbyte och fiskarna hyperventilerar och sprätter runt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_no1

    20% vattenbyte och fiskarna hyperventilerar och sprätter runt?

    Jag bytte just vatten i alla mina akvarium och i ett gick något snett!
    I detta kar byter jag 20 procent vatten varje dag.
    Det är 105liter och där bor två scalarer.
    Just nu bytte jag 20 procent som vanligt den enda skillnaden var att jag använde slangen att fylla på med efter som den låg framme då jag bytte i alla stora kar också.

    Det var knappt 20 liter jag bytte med lite lägre temp än i karet och jag har aldrig varit med om något liknande!
    Scalarerna blev hel konstiga hyperventilerar och strå mot botten.
    När dom förflyttar sig så sprätter dom lite hit och dit.

    Vad fasen ska jag göra?
    Detta har aldrig hänt förut och i de andra karen är det frid och fröjd som vanligt!
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    #2
    Kan det vara ammoniak som bildats tro?? Jag är inte så bra på detta men vid Ph över sju så ombildas ammonium till ammoniak och den formen är ytterst giftig för fiskarna. I så fall byt genast mer än 50 % av vattnet för att få bort överskottet av ammoniak. Men som sagt det är nog bra om någon mer uttalar sig om detta för det är mer gissningar en kunskap. jag skulle hur som helst byta mera vatten omedelbart. God jul!!!

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Ursprungligen postat av Lucas_no1
      Jag bytte just vatten i alla mina akvarium och i ett gick något snett!
      I detta kar byter jag 20 procent vatten varje dag.
      Det är 105liter och där bor två scalarer.
      Just nu bytte jag 20 procent som vanligt den enda skillnaden var att jag använde slangen att fylla på med efter som den låg framme då jag bytte i alla stora kar också.

      Det var knappt 20 liter jag bytte med lite lägre temp än i karet och jag har aldrig varit med om något liknande!
      Scalarerna blev hel konstiga hyperventilerar och strå mot botten.
      När dom förflyttar sig så sprätter dom lite hit och dit.

      Vad fasen ska jag göra?
      Detta har aldrig hänt förut och i de andra karen är det frid och fröjd som vanligt!
      Illa sånt, kanske har vattenverket öst på med mer klor än vanligt !

      Har du beredningsmedel hemma så ös i en skvätt !!
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • Lucas_no1

        #4
        Tack för svaren!

        Jag vet ej vad som hände.
        Jag testade vattnet och allt var ok.
        Kan också lugna mig själv och dig Ove!
        Efter 25 minuter var det som bortblåst och inga reaktioner fanns kvar hos fiskarna.
        Nu när jag kom hem från lite julmatsätande så hade dom också lagt ca 500 rom korn!
        Så förhoppningsvis så har jag om en vecka ett helt gäng med F2 Scalarer! :-)

        Fast jag undrar vad som hände.
        Det har aldrig hänt mig förut.
        Vattnet är super och har så varit för jag byter varje dag 20 procent vatten, fast vattenberedningsmedel har jag ej i karet just nu så jag får se hur kläckningen blir...

        God jul på er alla önskar Lucas!

        Kommentar

        • danturion
          • October 2004
          • 329

          #5
          Ursprungligen postat av Lucas_no1
          Tack för svaren!

          Jag vet ej vad som hände.
          Jag testade vattnet och allt var ok.
          Kan också lugna mig själv och dig Ove!
          Efter 25 minuter var det som bortblåst och inga reaktioner fanns kvar hos fiskarna.
          Nu när jag kom hem från lite julmatsätande så hade dom också lagt ca 500 rom korn!
          Så förhoppningsvis så har jag om en vecka ett helt gäng med F2 Scalarer! :-)

          Fast jag undrar vad som hände.
          Det har aldrig hänt mig förut.
          Vattnet är super och har så varit för jag byter varje dag 20 procent vatten, fast vattenberedningsmedel har jag ej i karet just nu så jag får se hur kläckningen blir...

          God jul på er alla önskar Lucas!
          Skumt. Själv har jag 4 st läppguramis som far omkring och snärtar till växterna med kroppen. Vet inte heller vad det är möjligen något i vattnet som irriterar. Men grattis till äggen.Vårda dem väl och godjul!!

          Kommentar

          • Redbullen
            • April 2005
            • 1129

            #6
            Jag var med om precis samma sak idag.
            Gjorde ett 30% vattenbyte och precis efter jag fyllt upp så började fiskarna sprätta och öra helt okontrolerade ryck och flämtade.

            Alla pansarmalar la sej på sidan några neontetror med, en fjärilsciklid fick också spelet

            Fick panik och hämtade en spann och snodde lite vatten från tjejens malawikar, var rädd för att vattenverket mixlat med vattnet.

            Där fick dom som var mest dåliga gå i en kvart och dom hämtade sej fort, efter 3-4 minuter var dom som vanligt igen

            Så jag misstänker att det var lite väääl kallt vatten jag hälde i

            Mvh Peter

            Kommentar

            Arbetssätt...