Rökelse i samma rum som akvariet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Rökelse i samma rum som akvariet?

Jag vet att fiskar är känsliga mot tobaksrök, men hur är det med rökelse? Kan det vara skadligt att tända rökelse i samma rum där man har akvariet? Jag bor nämligen i en etta...
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • hansh
    • May 2004
    • 269

Skulle tro att rökelse är lika farligt som tobaksrök för fiskarna. Har hitta lite information

incense=rökelse
    The emission of aerosol particles and their mutagenic activity as well as the emission of some gaseous pollutants has been studied experimentally in order to compare the emission from some indoor pyrolysis processes. Cigarette (tobacco and herbal) smoking, incense and mosquito-coil burning and fryin …

Experiments were performed to study the physical characteristics of smoke aerosols generated by burning three types of stick incense in a 4 m3 clean room. Sidestream cigarette smoke was also examined under the same conditions to provide a comparison. Among the parameters measured were (a) masses of …

Andra farligheter

Doftljus kanske även borde undvikas

/hansh
    Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

Kommentar

• Raven
      • February 2005
      • 15385

kanske kan lägga en luftpump nånstans som trycker in fräsh luft under täckglasen och därigenom trycker bort rök och dylikt.
      spelar ju ingen roll om det är 10m slang mellan akvarie och pump
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• batski
        • October 2004
        • 8891

Tack så mycket för informationen! Då för jag vara utan.

Kommentar

• andreassofus
          • November 2005
          • 5643

hittade den här gamla tråden.
          jag har en sån där lerkruka av nåt slag som man ska hälla vatten i och doftolja, sen har man ett värmeljus under..

är det lika farligt att använda? har haft min tänd i ca 30min nån gång då och då.

tror ni detta gör något?
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

Kommentar

• batski
            • October 2004
            • 8891

Enligt vad jag läst ska doftolja inte vara farligt.

Kommentar

• qenzo
              • February 2005
              • 1747

Det händer att jag tänder en cigg och rökelser i vardagsrummet. Inga fiskar har dött.
              Doftljus/doftoljor eldas dagligen.
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

Kommentar

• gizmogirl
                • August 2006
                • 2214

Har rökelse tänt lite då o då i mitt vardagsrum där akvariumet står och de har inte tagit skada alls doftljus och aromalampa med doftolja har jag tänt nästan varje dag-

Kommentar

• bena
                  • April 2006
                  • 1245

har rökelse/doftolja tänt ovanpå min lysramp lite då och då. inget som har hänt i tanken är så länge under 10månaders tid.

Kommentar

• Strixxx
                    • December 2005
                    • 117

Och jag då.... jag har en murspis jag eldar i... Varje dag nu på vintern, och jo, det ryker in lite ibland, helst när jag tänder upp den eller blåser igång den.
                    Tror man kan överdriva detta hur mycket som helst faktiskt, jag hade akvarium för 20 år sen, det stod i vardagsrummet där det röktes häftigt kan jag säga.
                    Det är klart med all kunskap man har idag att det är skadligt, men det var INGEN som tänkte på fiskarna för 20 år sen, när mammor och pappor rökte i bilarna för 30 år sen med ungarna bak i bilen UTAN bälte.
                    Klart man gör vad man kan för att ge fiskar ett bra liv, vissa kostar skjortan och lite till, så där är det ju liksom självklart.
                    Min Zoon

Kommentar

• lennart wiklund
                      • April 2005
                      • 292

Håller med föregående skrivare...
                      Jag umgås med ett par som har diskus med.
                      Dessa är tyvärr kedjerökare,röker inne gör de dessutom.Fyy så äckligt.
                      Men iallafall jag hälsade på hos dessa för att kolla in deras diskusar.Jag var där en timma.Under denna timma sög dom i sig 4st!!cigaretter var.Alltså 8st!!!
                      I ett litet vardagsrum på kanske 20kvm.Inga diskusar har dödd hos dom.de har haft diskus i 1.5år nu,samt lek på corydoras i 3 kar.
                      Så rökningen tror jag ej är speciellt farligt för akvariefisk,vore det så då skulle ingen fisk leva eller leka hos dessa människor

Kommentar

• hansh
                        • May 2004
                        • 269

Visst kan mycket vara överdrivet. Det är väll som med passiv rökning, ingenting som märks med en gång och ofta dör fiskarna av avdra orsaker (övermatning/dålig vattenkvalite)innan de dör av rökningens konsekvenser. Har själv rökt inne under min tid som rökare och inte märkt att fiskarna tagit stryk, men jag tror inte det är speciellt nyttigt för dem.
                        Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

Kommentar

Arbetssätt...