Mjukt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrp
    • June 2005
    • 15

    Mjukt vatten

    Vi har i vårt akvarium mycket lågt kH, knappt mätbart med JBL:s dropptest, ca 1°. Hur påverkar detta fiskar och växter? Bör vi höja värdet? Och i så fall hur och hur mycket?

    Vad jag kan se så verkar fiskarna må bra och växterna växer.

    Akvariet är på 115 liter och innehåller 5 black molly, 5 platy och 6 metallpansarmalar samt ganska mycket växter.

    Det enda som verkar mindre bra är att pH sjunker mellan vattenbytena.

    /peter
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Det är just det som är problemet med för mjukt vatten. Att pH blir instabilt och det mår fiskarna inte bra av. Levandefödare trivs med pH runt 7-8 och metallpansarmalar runt 6-7.5 varför du bör se till att ditt pH ligger runt 7.

    Det jag kan tänka mig skulle vara det lättaste sättet för dig att lösa problemet är att skaffa något kalkhalltigt till akvariet. T ex kalksten. Det borde ha en viss bufferteffekt som gör att pH inte kan sjunka under ett visst värde.
    Senast redigerad av batski; 18 December 2005, 01:47.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • mrp
      • June 2005
      • 15

      #3
      OK, precis vad jag misstänkte... Ska testa att komplettera med något kalkhaltigt grus.

      Tack för svaret! /peter

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Du kanske kan hålla ett bra pH värde genom din vattenbyten.
        Det är enklare att höja KH med bikarbonat.
        Ta en tesked ca 5 gr per 100 l som höjer KH drygt en grad, kolla KH och pH så det (pH) inte stiger för snabbt, gör ett vattenbyte före.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Vättervatten!!! Bara du gör vattenbyten så går det bra.
          PERFEKT för många akvariefiskar.
          Kanske inte Malawi och Tanganyika precis men för många många andra arter.
          Sydamerika svartvatten, många tetror, killis osv...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • mrp
            • June 2005
            • 15

            #6
            Har nu testat ett par "lösningar" på problemet...

            1) Stoppade i en stor vit "mussla" som bestod av kalcium. Detta påverkade inte vattenvärdena alls. Dessutom förbrukades/försvann denna "mussla" på ca en vecka...

            2) Hällt i bikarbonat och sedan fyllt på med mera bikarbonat vi varje vattenbyte. Nu ligger, nästan helt stabilt, kH på 7 och pH också på 7. Kommer givetvis att fortsätta med detta...

            Både våra "Black Molly" och "Platy" har dessutom fått bäbisar så dom verkar trivas...

            Tack för alla tips /peter

            Kommentar

            Arbetssätt...