Vänta med att köpa fiskar till nystartat..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zamad
    • May 2003
    • 310

Vänta med att köpa fiskar till nystartat..

Startade idag mitt 74l akvarium där jag tänkte ha lite roliga små fiskar.. Jag har alltid trott att de räckte med att starta akvariet få upp värmen på vattnet tills den är stabil sen köpa kanske 2-3 fiskar å mata sparsamt någon vecka...

Va då nere på djuraffären och pratade berättade mina planer, då avrådde dom mig tvärt att jag absolut inte skulle stoppa i några fiskar alls utan köpa några växter och låta vattnet stå en vecka för att de ska bildas en bakterie kultur.. ?!?! jag förstår inte hur det ska kunna bildas en bakterie kultur utan fiskar och matning? Jag är newbie så jag är osäker..

Är det verkligen så att man bör låta akvariet stå å gå ca en vecka innan man köper fisk och att man helst bör köpa typ nitravec eller va beredningsmedlet hette innan man stoppar i fisk?

Aja hoppas någon kan svara på min fråga

Tackåbock!!
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

finns ju 1000 olika svar å trådar om detta ämne..Personligen skulle jag nog fyllt på vatten satt i lite växter å kört igångfiltret... Lite aquatan å sen köpt ett litet antal fiskar efter typ på Onsdagen ..Ifall du fyller på vattnet på Måndag å kör igång med några få fiskar som sagt..
    Tjopp...

Kommentar

• Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

Kul med en ny akvarist!
      Jag tycker det känns säkrare att ha i Nitrivec och Aquasafe i vattnet när akvariet är nytt för att s.a.s oskadliggöra ämnen i vattnet som kan vara farliga för fiskarna.
      Sedan går tydligen meningarna isär om hur länge akvariet ska stå utan fiskar!
      Jag har fått råd från 24 timmar till 36 dagar!
      Själv kör jag något medel på ca en vecka för att akvariet (vattnet) ska "mogna". Jag ha alltid i växter och gör i ordning allt, kör igång filter och värmare, har ljuset på. Sedan får det stå och gå.
      Idag håller jag på och gör iordning ett akvarie för 2 ancistrusmalar och några Endlers guppy som jag ska skaffa nästa vecka!
      Visst är man otålig... Men det är bättre att ta det lugnt. OCH att inte ha i för många fiskar åt gången utan lite i taget med någon eller några veckor emellan!!!
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• santa
        • December 2005
        • 504

Det är ju svårt det där beror ju mycket på fisken också,jag satte i mina fiskar efter ca 1dygn.
        Min hemsida http://santanagti.mine.nu

Kommentar

• Milbot
          • November 2005
          • 188

Såhär gjorde jag:

Fyllde karet med grus, rot, stenar... hällde i vatten (med vattenberedningsmedel Aquaplus (som Aquatan fast billigare)) och planterade växterna... satte i värmaren och filtret. Sen kollade jag bara så att allt funkade. Tillsatte sedan Nitrivec som hjälp till att få igång bakterietillväxten. Nitrivec tillsattade jag sedan under 10 dagar (som det står på flaskan). De första fiskarna köpte jag efter 2-3 dagar från dag 1 och matade sparsamt var tredje dag typ. För mig har detta funkat helt utan problem.

Precis som du skriver kan de nyttiga bakterierna inte komma igång och föröka sig utan fiskar och matning. Det är därför man ska börja med få fiskar och mata sparsamt i början. Som hjälp kan man då använda Nitrivec som hjälper till så man får igång de nyttiga bakterierna. När det gäller vattenberedningsmedel (medel som hjälper till att bryta ner skadliga ämnen i kranvattnet) beror det ju lite på kvalitén på kranvattnet i den stad man bor, men även om man har bra kranvatten skadar det ju inte att tillsätta vb-medel för att vara på den säkra sidan, speciellt inte vid nystart när allt vatten är nytt.

//Christian

Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

Kommentar

• batski
            • October 2004
            • 8891

Hej och välkommen!

Ursprungligen postat av Zamad
            Va då nere på djuraffären och pratade berättade mina planer, då avrådde dom mig tvärt att jag absolut inte skulle stoppa i några fiskar alls utan köpa några växter och låta vattnet stå en vecka för att de ska bildas en bakterie kultur.. ?!?! jag förstår inte hur det ska kunna bildas en bakterie kultur utan fiskar och matning? Jag är newbie så jag är osäker..

Är det verkligen så att man bör låta akvariet stå å gå ca en vecka innan man köper fisk och att man helst bör köpa typ nitravec eller va beredningsmedlet hette innan man stoppar i fisk?
            Ju mer jag hör desto mer jag blir övertygad om att man aldrig ska lita på vad de säger i akvariébutiker!!!

Du har rätt i att det inte kan bildas någon bakteriekultur utan att bakterierna får mat. Antingen genom den konventionella metoden: att från början ha ett litet antal fiskar i akvariet som man matar sparsamt, tillsätta Nitrivec (bakteriekultur) för säkerhets skull och för att speeda upp processen och sen under de kommande månaderna successivt introducera nya fiskar.

Eller genom en fishless cycling som beskrivs på följande länk: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

Kör man enligt den första metoden kan det vara bra att låta akvariet stå i nån vecka för att vattnet ska klarna och kanske även för att pH ska sjunka lite, men INTE för att bakteriekulturen ska komma igång. Vattenberedningamedel bör man ha för att neutralisera eventuell kloramin och andra skadliga kemikalier i kranvattnet. Dan innan fiskarna flyttar in kan man börja tillsätta bakteriekultur.

Läs gärna:

Lycka till!
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Zamad
              • May 2003
              • 310

Tack för alla svar!

Jag kommer nog vänta tills värmen på vattnet blivit stabilt och sen köpa några fiskar å hälla i det där beredningsmedlet bara för att verkligen vara på den säkra sidan..

Men satt å grubblade lite förut på varför dom rekomenderar en vecka och i vissa fall längre.. Att vänta ett dygn är nog lämpligt för att låta nitravecen binda alla tungmetaller och sånt som kan förekomma i vattnet, men efter den har gjort sitt och vattnet har bra temp ser jag ingen mening att vänta mycke längre innan man kan köpa fisk...

Det ända jag kan komma på är att ifall man tex ska ha scalarer eller andra kanske lite mer känsliga fiskar i vattnet som kanske trivs bättre i mjukare vatten så bör man kanske låta rötterna eller torven verka lite längre tid för att vattnet ska få rätt balans? Men köper man vanlig lite mer tåligare fisk så bör det inte spela större roll om du väntar 1-2 dagar eller 1-2 veckor tror jag=)

Hur som helst de är mina spekulationer och jag kan säkert ha fel men de är iaf just nu ända annledning till varför man ibland bör vänta upp till en vecka med att släppa ner fisk, rätta mig gärna om jag har fel

Mvh Daniel
              Senast redigerad av Zamad; 16 December 2005, 21:42.

Kommentar

• batski
                • October 2004
                • 8891

Tack för alla svar!

Jag kommer nog vänta tills värmen på vattnet blivit stabilt och sen köpa några fiskar å hälla i det där beredningsmedlet bara för att verkligen vara på den säkra sidan..
                Och glöm inte även bakteriekulturen. En bra försäkring vid uppstart!

Men satt å grubblade lite förut på varför dom rekomenderar en vecka och i vissa fall längre.. Att vänta ett dygn är nog lämpligt för att låta nitravecen binda alla tungmetaller och sånt som kan förekomma i vattnet, men efter den har gjort sitt och vattnet har bra temp ser jag ingen mening att vänta mycke längre innan man kan köpa fisk... Det ända jag kan komma på är att ifall man tex ska ha scalarer eller andra kanske lite mer känsliga fiskar i vattnet som kanske trivs bättre i mjukare vatten så bör man kanske låta rötterna eller torven verka lite längre tid för att vattnet ska få rätt balans? Men köper man vanlig lite mer tåligare fisk så bör inte spela större roll om du väntar 1-2 dar eller 1-2 veckor tror jag=)

Hur som helst de är mina spekulationer och jag kan säkert ha fel men de är iaf just nu ända annledning till varför man ibland bör vänta upp till en vecka med att släppa ner fisk, rätta mig gärna om jag har fel
                Så tror jag också! Läs mitt förra inlägg

Kommentar

• räven
                  • December 2005
                  • 18

Jag hade så bråttom av div orsaker så jag siliconade om mitt nyinköpta begagnade akvarium på fre och fyllde på sönd och la i mina ciklider och malar på månd, fick ytterligare ciklider på tis som jag "koppade i" på kvällen och det enda som hände var att en genomstressad mal dog........

Det dom säger på vissa akvariebutiker ska man ta med en nypa salt!!!!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Ursprungligen postat av räven
                    Jag hade så bråttom av div orsaker så jag siliconade om mitt nyinköpta begagnade akvarium på fre och fyllde på sönd och la i mina ciklider och malar på månd, fick ytterligare ciklider på tis som jag "koppade i" på kvällen och det enda som hände var att en genomstressad mal dog........

Det dom säger på vissa akvariebutiker ska man ta med en nypa salt!!!!
                    Tycker nog att man skall ta det du skriver med en nypa salt också - du hade snarare tur att det gick bra.

Själv menar jag att man redan efter någon dag kan skaffa några FÅ fiskar (helst algätande). Sedan väntar man rejält länge innan man börjar fylla på med fler fiskar. Det tar faktikst minst en månad innan det har börjat bildas en hyfsat bra biologisk balans i akvariet så man kan börja belasta det hårt. Perioden förkortas något om man använder bakteriekultur i akvariet.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Vitae
                      • November 2005
                      • 52

Själv kan jag bara varmt rekommendera "fishless cycling" metoden som jag använde för att dra igång mitt första akvarium - som är den enda metod jag själv har erfarenhet av, men jag läste på mig allt jag kunde om de metoder som finns och valde till sist "fishless cycling" som är skonsammast mot fisken.

Det var väl värt att vänta, för mig, och att veta att vi släppte ner fiskarna i ett kar som var helt redo för dem och med perfekta vattenförhållanden.

Kommentar

• batski
                        • October 2004
                        • 8891

Ursprungligen postat av Vitae
                        Själv kan jag bara varmt rekommendera "fishless cycling" metoden som jag använde för att dra igång mitt första akvarium - som är den enda metod jag själv har erfarenhet av, men jag läste på mig allt jag kunde om de metoder som finns och valde till sist "fishless cycling" som är skonsammast mot fisken.

Det var väl värt att vänta, för mig, och att veta att vi släppte ner fiskarna i ett kar som var helt redo för dem och med perfekta vattenförhållanden.
                        Yay Håller med! Kolla här: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

Kommentar

Arbetssätt...