När tilsätta nitrivec

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crille290
    • November 2005
    • 22

    När tilsätta nitrivec

    Hej jag undrar när det är dags att tillsätta nitrivec,jag vet att man ska göra det när akvariet är nystartat o det har jag också gjort.Så nu till frågan ska jag tillsätta nitrivec när jag har gjort ett delvatten byte(jag gör delvatten byte 3 gr veckan men jag tillsätter bara nitrivec ett av dom) ,eller ska jag göra det när jag rengör mitt filter,jag har ett inner filter så jag får rengöra det var 7till 10 dag det beror lite på eller behöver jag inte tillsätta nåt alls,när akvariet är inkört.....
    Tack på förhand....
    MvH Crille....
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Vill du känna dig något säkrare för fiskarna hälsa så ha i bakteriekultur när du sköljt filtret.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av crille290
      Hej jag undrar när det är dags att tillsätta nitrivec,jag vet att man ska göra det när akvariet är nystartat o det har jag också gjort.Så nu till frågan ska jag tillsätta nitrivec när jag har gjort ett delvatten byte(jag gör delvatten byte 3 gr veckan men jag tillsätter bara nitrivec ett av dom) ,eller ska jag göra det när jag rengör mitt filter,jag har ett inner filter så jag får rengöra det var 7till 10 dag det beror lite på eller behöver jag inte tillsätta nåt alls,när akvariet är inkört.....
      Tack på förhand....
      MvH Crille....
      Varför ska du rengöra filtret så vansinnigt ofta? Filtret ska man inte röra förän genomströmningen börjat avta, vilket inte brukar ske förrän efter några månader. Om du håller på och rengör filtret så ofta kommer det att ta lååååång tid innan akvariet är färdigcyklat.

      Vad är det för fiskar som bor i ditt akvarium? Även vattenbyten 3 ggr/veckan tycker jag låter mycket. Enligt instruktionerna på flaskan ska man väl tillsätta Nitrivec varje dag under ett visst antal veckor va (minns inte riktigt)?

      När akvriet är färdigcyklat behöver man inte tillsätta Nitrivec alls.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Netom
        • November 2005
        • 55

        #4
        Ursprungligen postat av batski
        Enligt instruktionerna på flaskan ska man väl tillsätta Nitrivec varje dag under ett visst antal veckor va (minns inte riktigt)?

        När akvriet är färdigcyklat behöver man inte tillsätta Nitrivec alls.
        Stämmer! På mina flaskor står det att man skall tillsätta 10 ml per 100L vatten varje dag i en vecka eller så.
        "Är det inte det ena så är det det andra", sade kärringen som blödde näsblod.

        Kommentar

        • MiaH
          • December 2005
          • 47

          #5
          Täta vattenbyten..???

          Varför byter du vatten så ofta...akvariumet blir som sagt aldrig i balans då och bakteriefloran slåss ut = akvariumet blir i obalans och fiskarna och växterna mår dåligt.

          Jag gör bara vatten byte en gång i månaden och byter då 1/5 och så slår jag i Nitrivec efter föreskrifter på flaskan. Man ska faktiskt tillföra Nitrivec regelbundet. I mitt fall 20 L vatten och 10 ml Nitrivec, jag har ett 112 L akvarium.

          Filtret rengör jag också en gång i månaden. Men inte samtidigt som vattenbytet utan 14 dagar efter (vatten-14 dagar-filter-14 dagar-vatten-14 dagar-filter...osv). Hoppas du fattar vad jag menar!

          Detta råd har jag fått från zooaffären och mina akvarium har fungerat jätte bra och fiskarna mår bra. Jag har två akvarium = 112 L & 54 L.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av MiaH
            Jag gör bara vatten byte en gång i månaden och byter då 1/5 och så slår jag i Nitrivec efter föreskrifter på flaskan. Man ska faktiskt tillföra Nitrivec regelbundet. I mitt fall 20 L vatten och 10 ml Nitrivec, jag har ett 112 L akvarium.

            Filtret rengör jag också en gång i månaden. Men inte samtidigt som vattenbytet utan 14 dagar efter (vatten-14 dagar-filter-14 dagar-vatten-14 dagar-filter...osv). Hoppas du fattar vad jag menar!

            Detta råd har jag fått från zooaffären och mina akvarium har fungerat jätte bra och fiskarna mår bra. Jag har två akvarium = 112 L & 54 L.
            Men tycker du att genomströmningen börjar avta redan efter en månad? Har du fiskar som smutsar ner mycket? Annars är det även en gång i månaden alldeles för ofta att rengöra filtret. Jag tror att din affär har rådat dig att rengöra filtret så ofta för att de vill sälja mer Nitrivec än vad du egentligen skulle behöva. Har man ett välfungerande filter och en väletablerad bakteriekultur ska man inte behöva fortsätta tillsätta Nitrivec efter det att akvariet är färdigcyklat.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Fungerar det så fortsätt som du gör.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              Arbetssätt...