problem EFTER vattenbyten...???!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • acc
    • March 2003
    • 470

    problem EFTER vattenbyten...???!!!

    Hej hopp alla!

    Jag har en liten fundering som jag hoppas ni kan ge era synpunkter på...

    Har ett 112 liters akvarium med diverse platys, guppies och malar i (ca 15 fiskar + x antal yngel totalt). Har eg. inga problem med karet, trots att det är relativt ny-omstartat. (Kan man skriva så?? Jaja, ni förstår säkert.)

    Eftersom tomtefan har snott min plånbok, och inte ämnar lämna igen den förrän januari nästa år, har jag inte köpt något vattentest, utan lämnat vattenprov till min akvariebutik. Testresultaten har varit utan anmärkning. Allt har varit ok. (Alltid trevligt.)

    Min strategi har varit att byta lite vatten ofta. Två hinkar(20 liter av 112 alltså) varannan dag har jag bytt den senaste tiden. Och jag tycker att det funkar. Men nu till min fråga:
    -Mina fiskar "kliar" sig efter vattenbyte! Helt ofelbart börjar de skrubba sig mot inredningen inom en timme efter att jag bytt vatten??!! (Jag använder vattenberedningsmedel...) Efter 2-3 timmar är fiskarna "som vanligt" igen, ingen klåda mera...
    Vad är detta? Använder Tetras Aquasafe, ett vattenberedningsmedel som alltid funkat bra enligt min erfarenhet.
    Mer då??? Jooo, när jag kör lite större vattenbyten (varje söndag, 30 liter) brukar jag tillsätta lite salt (inte fullt en tsk).

    De här vatten-bytes-rutinerna är inga jag tänker fortsätta med "för alltid". Men jag kommer nog att fortsätta ett tag till, fram tills att jag märker att biologin i karet fungerar som det ska. Är lite skraj för att få en nitritspik nu i början (karet är ju som sagt relativt nyomstartat). Växterna växer bra och fiskarna mår fö bra (första kullen yngel i förrgår). Mat får de varannan dag, och då ytterst sparsamt.

    Sååå egentligen har jag väl inga större problem, men jag är lite fundersam i alla fall.... Någon som har kommentarer/synpunkter?

    /Acc, snorig
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    #2
    Vet inte vad det kan vara som gör att dina fiskar kliar sig tyvärr (lr jo, nitrit och syrebrist, men det borde ju inte komma efter vattenbyte tycker jag).
    Dock är jag lite skeptisk till att man verkligen ska byta vattnet så ofta. När du byter vatten så slänger du ju även ut en hel del nyttiga bakterier.
    I mitt 136l gjorde jag ungefär som du skriver, jag bytte nån hink vatten varje dag och tillsatte aquasafe och nitravec. Tog nog ungefär 1,5 veckor innan nitriten var helt borta.
    När jag startade mitt 540l så fyllde jag upp det till ca 3/4 och körde med bakterietabletter och nitravec. I det karet så bytte jag inget vatten, men jag slängde i en spann nytt vatten varje dag. Där tog det en vecka innan nitriten var helt borta.
    Men det är ju givetvis många andra faktorer som spelar in också, såsom filter, matning, antal fiskar, etc, etc.
    Men sålänge du inte har FARLIGT höga nitritvärden så tror jag att det är bättre att bara tillsätta nytt vatten istället för att byta ut vattnet.
    http://www.y0da.se

    540L SA

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Nytt vatten + nitravec i 540l karet menade jag. Körde inte med några andra tillsatser.
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • acc
        • March 2003
        • 470

        #4
        Tack för ditt snabba svar Y0da!

        Mmm... Vet att jag inte borde byta vatten så ofta... Orsaken till att jag gjort som jag har gjort har helt enkelt varit min rädsla för nitrit... Karet har varit igång i över en månad, så egentligen borde jag nog kunna trappa ned på bytena...
        <Funderar>
        Hmmm... Jag ska nog göra så nu... Får se hur det går...
        Dumt att byta ut vatten som uppenbarligen är bra, eller hur?! ;-)

        Funderar dessutom på att överfalla tomten, sno tillbaka min plånbok och gå och inhandla vattentest... Men den jäkeln är så bra på att slå tillbaka med stresssyndrom...

        Jaja...

        Må gott!
        /Acc

        Kommentar

        • lennart wiklund
          • April 2005
          • 292

          #5
          Detta syndrom känner jag till mycket väl.

          Jag bytte vatten lika ofta som dej i mitt discuskar.praktbotiorna betedde sig lika dant som du beskriver.
          Det visade sig att det blev ammoniakspikar som löste ut vid vattenbytet.ph var för högt i kranvattnet.
          Nu mera får mitt vatten stabilisera sig två dygn i en stor 250l regnvattentunna.
          Då fungerar stora vattenbyten utmärkt.
          Jag tycker du byter lite för ofta för att få stabillitet i ditt kar.

          lennart

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av lennart wiklund
            Nu mera får mitt vatten stabilisera sig två dygn i en stor 250l regnvattentunna
            ett par timmar skulle nog räcka om du har cirkulationspump som även drar ner lite luft.

            ett vanligt dricksglas med vatten behöver typ 5min å mogna nu när ja gjorde ph test nyligen.
            ph brukar va 8 kan gå upp till 9 ur kran medans vattnet i glaset mätte 7.4 samma som jag har i akvariet.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            Arbetssätt...