Koka vatten- sänka ph? Stabilt ph?

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björken
    • November 2005
    • 1174

Koka vatten- sänka ph? Stabilt ph?

Jag har sökt men inte hittat någon tråd om någon som provat att koka vatten för att få ner kh och därmed ph. Kan detta funka som alternativ till Reversed Osmosis? Och en sak till: Det sägs vara viktigt att ph är stabilt och att det lätt blir instabilt om man sänker ph med buffersalt eller torv. Kan man inte få det mer stabilt genom att använda tex buffer 6,5 men göra mindre vattenbyten oftare (tex hälften så mycket två ggr i veckan istället för ett större byte en gång i veckan)?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

Nix.
    Kokningen driver tillfälligt ut koldioxid ur vattnet, men så fort du tar det av plattan börjar det ta upp koldioxid igen, och återgår till exakt samma pH & KH. Däremot kan GH bli något lägre iom att du får utfällning av kalksten (pannsten), men jag tror inte det spelar nån nämnvärd roll.

pH blir inte instabilt om du sänker pH med buffert. Det blir instabilt om du sänker genom att ta bort KH (buffertförmåga) och inte ersätta med nåt - utan buffertförmåga räcker en droppe syra eller lut för att få vattnets pH att stiga skyhögt eller sjunka ner i källaren.
    Om du tillsätter buffert 6.5 till destillerat vatten och mäter KH får du höga värden trots att det knappt finns nån bikarbonat i vattnet pga att "KH test" egentligen mäter total buffertförmåga, och din 6.5 buffert ersätter bikarbonaten som buffert.

De flesta buffertar för låga pH innehåller fosfat, och ger ofta men inte alltid algproblem.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• batski
      • October 2004
      • 8891

Ursprungligen postat av Azur
      pH blir inte instabilt om du sänker pH med buffert. Det blir instabilt om du sänker genom att ta bort KH (buffertförmåga) och inte ersätta med nåt - utan buffertförmåga räcker en droppe syra eller lut för att få vattnets pH att stiga skyhögt eller sjunka ner i källaren.
      Om du tillsätter buffert 6.5 till destillerat vatten och mäter KH får du höga värden trots att det knappt finns nån bikarbonat i vattnet pga att "KH test" egentligen mäter total buffertförmåga, och din 6.5 buffert ersätter bikarbonaten som buffert.
      Mycket intressant det här!

De flesta buffertar för låga pH innehåller fosfat, och ger ofta men inte alltid algproblem.
      Så jag antar att i fall man kör med en buffer som innehåller fosfat bör man inte göda med fosfat? Finns det fosfattestkits att köpa i akvariebutiker?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Björken
        • November 2005
        • 1174

Ja det är inte lätt att veta hur man ska göra för att sänka ph. Buffert, torv eller omvänd osmos...... Om det finns buffertar som inte innehåller fosfat kan det kanske funka bra. Men är det så att fler men mindre vattenbyten gör att det blir mindre svängningar i ph? Det ska ju kunna vara ett problem när det gäller ph- sänkningar (Fattar inte att jag ens funderar på sådant när jag just upptäckt fenröta hos fiskarna, men......)

/ Maria

Kommentar

• tetra 1
          • July 2005
          • 1225

Du kan ju testa hälla akvarie vatten i en glasburk,kokat vatten i en annan och sist akvarie vatten och kokat vatten i samma glasburk.

Kommentar

• batski
            • October 2004
            • 8891

Ursprungligen postat av Björken
            Men är det så att fler men mindre vattenbyten gör att det blir mindre svängningar i ph? Det ska ju kunna vara ett problem när det gäller ph- sänkningar (Fattar inte att jag ens funderar på sådant när jag just upptäckt fenröta hos fiskarna, men......)

/ Maria
            Plöstliga PH-höjningar är ett mycket större problem i så fall. Och visst är det så att fler men mindre vattenbyten innebär mindre PH-svängningar. Men det är just det som är det fiffiga med att använda en buffer (förutom den stora fördelen att den stabiliserar PH:t). Eftersom man behandlar det nya vattnet med buffern (innan man häller i det i akvariet) så blir det aldrig några stora PH-svängningar.

Kommentar

• Frågvis
              • October 2005
              • 1204

Kontinuerlig påfyllning tömning av karet kan man köra också om man har byggt ett sånt system.
              Den som frågar får veta

Kommentar

• sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

plötsliga ph svängningar vill man till varje pris undvika och har du sänkt ph på egen hand så är det viktigt att vid varje vattenbyte tillsätta vatten med samma ph och det är inte så lätt.... jag tycker det är bättre att inte hålla på och mixtra med ph alls! För det är överkurs för de flesta!

Kommentar

• batski
                  • October 2004
                  • 8891

Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                  plötsliga ph svängningar vill man till varje pris undvika och har du sänkt ph på egen hand så är det viktigt att vid varje vattenbyte tillsätta vatten med samma ph och det är inte så lätt.... jag tycker det är bättre att inte hålla på och mixtra med ph alls! För det är överkurs för de flesta!
                  Jo det ÄR busenkelt i fall du behandlar det nya vattnet med en PH buffer som sänker PH:t till samma nivå som det du har i akvariet. Det som kan vara trixigt är att sänka PH:t med en PH-sänkare som inte är en buffer, för då riskerar man att få helt galna värden.

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

Ursprungligen postat av Frågvis
                    Kontinuerlig påfyllning tömning av karet kan man köra också om man har byggt ett sånt system.
                    Och hur bra skulle det vara för fiskarna att kontinuerligt få in klorerat vatten och för växterna att få in näringsfattigt vatten???

Kommentar

• Frågvis
                      • October 2005
                      • 1204

Inte så bra. Men i mitt system så är vattnet som fylls på kontinuerligt förbehandlat.
                      Jag fyller på 40Liter i en behållare en gång i veckan. Behandlar vattnet, låter det stå ett dygn mm. Vattnet pumpas sen upp under veckan. Och lika mycket tömms.
                      Den som frågar får veta

Kommentar

• batski
                        • October 2004
                        • 8891

Ursprungligen postat av Frågvis
                        Inte så bra. Men i mitt system så är vattnet som fylls på kontinuerligt förbehandlat.
                        Jag fyller på 40Liter i en behållare en gång i veckan. Behandlar vattnet, låter det stå ett dygn mm. Vattnet pumpas sen upp under veckan. Och lika mycket tömms.
                        Låter smart!

Kommentar

• Björken
                          • November 2005
                          • 1174

Batski: Jag har förstått att du använder ph- buffer med gott resultat och är nöjd med det. Samtidigt hör jag många som är skeptiska till metoden. Jag skulle vara intresserad av att veta vilka vattenvärden du har från början, dvs kranvattnet där du bor (kh och ph), för att se om det liknar de värden jag har. Har jag förstått det rätt att du vid varje vattenbyte (som du gör hur ofta?) behandlar det nya vattnet med ph- buffer men det vatten som redan är i akvariet gör du ingenting med?

Kommentar

• batski
                            • October 2004
                            • 8891

Batski: Jag har förstått att du använder ph- buffer med gott resultat och är nöjd med det. Samtidigt hör jag många som är skeptiska till metoden. Jag skulle vara intresserad av att veta vilka vattenvärden du har från början, dvs kranvattnet där du bor (kh och ph), för att se om det liknar de värden jag har.
                            Hej Björken! Att så många verkar vara skeptiska till "att mixtra med PH:t" kan jag tänka mig beror på att det vanligaste PH-sänkande medlet förut var just PH-sänkande medel. Vilket jag antar innebar att man var tvungen att vara väldigt noga med att inte överdosera (eller dosera olika från gång till gång). Vilket i sin tur innebar att metoden var både komplicerad och riskabel.

Med en buffer riskerar man aldrig att sänka PH:t mer än vad som är nyttigt samt får ett stabilare PH (högre KH).

Kan hända att mitt antagande beträffande folks skepsis inte stämmer. I så fall correct me if I'm wrong!

Jag bor i Göteborg och mitt kranvatten är väldigt mjukt. Det var ett tag sen jag kollade KH:t men om jag inte minns fel ligger det runt 3. PH:t kan svänga lite men ligger runt 8-8.5 om jag minns rätt.

Har jag förstått det rätt att du vid varje vattenbyte (som du gör hur ofta?) behandlar det nya vattnet med ph- buffer men det vatten som redan är i akvariet gör du ingenting med?
                            Ja det stämmer! Det är bara det nya vattnet som jag behandlar med PH 6.5 buffer. Inte vattnet i akvariet. Jag brukar byta 20-30 liter (av 250l) var eller varannan vecka (experimenterar fortfarande lite för att hitta en bra rutin som inte innebär för lite näring för växterna).
                            Senast redigerad av batski; 29 November 2005, 19:26.

Kommentar

• Björken
                              • November 2005
                              • 1174

Ja, det kanske är värt att testa så småningom när det blivit bättre balans i akvariet. Vill inte utsätta fiskarna för fler omställningar just nu, de är stressade nog som det är. Men det var en sak jag funderade på: hur gjorde du precis när du började sänka pht? Gjorde du det successivt genom att tillsätta medel i det nya vatten du hällde i då också eller behandlade du då hela akvariet med buffer? Jag menar, då finns ju ingen buffer i det vatten som redan är i akvariet. Du får inte alger av buffern? Har hört att buffrar ofta innehåller fosfat och därför främjar algtillväxten.

Kommentar

Arbetssätt...